Maritieme bonzen op avontuur in Vietnam

Smart Universal Logistics onderzoekt de export van Vietnamees fruit, onder meer ananas en watermeloenen, naar Europa.

Marc Stordiau, ex-topman van de baggeraar DEME, en Eddy Bruyninckx, gewezen topman van de Antwerpse haven, richten een bedrijf op dat fruit wil exporteren vanuit Vietnam naar Europa.

De twee voormalige toplui richten met twee Vietnamese investeerders het logistieke bedrijf Smart Universal Logistics (SUL) op. Samen met de dochter van Marc Stordiau hebben ze 45 procent. De Vietnamezen hebben de rest.

Het bedrijf heeft twee projecten in de pijplijn: het transport van fruit en groenten vanuit Vietnam naar Europa en het Midden-Oosten, en het opzetten van ontziltingsinstallaties voor de landbouw.

‘80 procent van het fruit dat in Vietnam wordt geteeld - vooral mango’s en ananas - gaat naar China via Chinese traders die het fruit met trucks komen halen’, zegt Stordiau. ‘De Vietnamese regering vindt dat de arme boeren er te weinig aan verdienen. Omdat de boeren zelf geen geld hebben om het transport te organiseren, vroeg ze ons of wij goedkope transporten via koelcontainers kunnen organiseren naar Europa en of het Midden-Oosten. Zo zouden de boeren tot 60 procent meer kunnen verdienen.’

Pril

Voor de invulling van dat project kan SUL bogen op de expertise van medevennoot Eddy Bruyninckx. Hij was 25 jaar CEO van de Antwerpse haven. Bruyninckx benadrukt dat alles nog pril is. ‘We gaan eerst screenen welk fruit en welke groenten in aanmerking komen voor export en waar ze in Europa concurrentieel op de markt kunnen komen. Dan gaan we bestuderen hoe we de logistieke stromen kunnen organiseren van het Vietnamese binnenland naar de havens. Daarna kijken we naar het maritieme transport naar Europa.’

Als de Vietnamese boeren hun fruit naar Europa exporteren kunnen ze tot 60 procent meer verdienen. Nu gaat het gros van het fruit naar China.
Marc Stordiau
gewezen topman deme

Dat de Zwitserse megarederij MSC - waar Bruyninckx kind aan huis is - een rechtstreeks lijn heeft tussen de haven van Ho Chi Minh (het vroegere Saigon) in het zuiden van Vietnam en de haven van Antwerpen kan een pluspunt zijn. Dat Bruyninckx bestuurder is bij het Belgische Sea-Invest, een van de grootste fruitbehandelaars ter wereld, eveneens. ‘Daar zijn mogelijkheden’, zegt Bruyninckx voorzichtig, ‘maar dat zien we dan wel.’

Verzilting

Het tweede project verloopt ook in samenspraak met het Vietnamese ministerie van Landbouw en moet vooral arme rijstboeren in de Mekongdelta helpen. Ongeveer 100 kilometer van de 5.000 kilometer lange Mekong is aan de monding aangetast door zware verzilting door water dat vanuit de zee landinwaarts stroomt. Vietnamese rijstboeren hebben daardoor onvoldoende zoet water om hun rijstvelden te bevloeien en het zout water maak de rijstvelden kapot.

Profiel Smart Universal Logistics

Smart Universal Logistics werd in april 2019 opgericht door ex-havenbaas Eddy Bruyninckx en ex-DEME-topman Marc Stordiau samen met twee Vietnamese investeerders.

Het bedrijf wil fruit exporteren vanuit Vietnam naar Europa.

Een tweede activiteit is de bouw van ontziltingsinstallaties met windmolens om rijstboeren aan zoet water te helpen. Beide initiatieven zijn ontwikkeld in samenwerking met de Vietnamese regering.

De Belgische ingenieur Tim Maeyens ontwikkelde een micro-ontziltingssysteem om zout water opnieuw zoet te maken. Het bestaat uit een bootje met een electroosmose-installatie aan boord. Die moet zijn energie via batterijen krijgen van een windmolen van 1,5 megawatt op land.

Windmolen

‘We werken aan een prototype’, zegt Duong Ngoc Tu, die het project mee begeleidt. ‘Voor de haalbaarheidsstudie kregen we de steun van de Belgische overheid. Daarna bouwen een pilootproject met een windmolen, batterijen, desalinatie-machine en boot. Daarvoor is 5 miljoen euro nodig. Daarvoor hopen we op steun van Europa.’

Het pilootproject moet volgens Stordiau volgend jaar klaar zijn. Als het goed uitdraait, verbindt de Vietnamese regering zich er op termijn toe 250 installaties te bouwen.

Mekong

Stordiau was met Rent-a-Port - de havenprojectontwikkelaar van Ackermans & van Haaren (AvH), waarvan hij jarenlang CEO was - al twintig jaar actief in Vietnam. Dankzij zijn goede contacten met de Vietnamese regering, ooit opgezet door sp.a-boegbeeld Steve Stevaert, baat het in de haven van Hai Phong in Noord-Vietnam met de havenautoriteiten een havenzone uit van 4.000 hectare.

Met Rent-a-Port had Stordiau drie jaar geleden al ontziltingsplannen in de Mekongdelta. Toen met windmolentjes aan boord van schepen. Maar dat werd afgevoerd. Moeder AvH was naar verluidt niet geïnteresseerd in de aangepaste versie. Stordiau doet het nu op eigen kracht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect