Meer geld voor NMBS, meer nachttreinen

©BELGA

De nieuwe regering wil meer vroege, late, weekend- en nachttreinen. Maar de beloftes over extra investeringen blijven vaag.

Het regeerakkoord toont zich behoorlijk ambitieus voor het Belgisch spoor. De regering-De Croo stelt de NMBS en de netbeheerder Infrabel 'bijkomende financiering' in het vooruitzicht. De extra investeringen zijn bedoeld voor de aankoop van treinen, de modernisering van de stations en de toegankelijkheid van de treinen en de perrons.

Concrete bedragen vermeldt het regeerakkoord niet voor de NMBS, die in 2019 een overheidsdotatie van 1,3 miljard euro kreeg. De verhoging van de investeringsdotatie moet plaatsvinden 'binnen de beschikbare middelen in het investeringsplan'.

Nachttreinen

In een nieuw beheerscontract, dat al sinds 2012 op zich laat wachten, wil de federale regering de NMBS doelstellingen opleggen om het spooraanbod te verbeteren. Het gaat onder meer om extra vroege, late, weekend- en nachttreinen.

Vooral de nachttrein, een dada van de groenen, krijgt veel aandacht. De voorbije jaren lanceerden de Oostenrijkse spoorwegen met succes allerlei nachtlijnen, onder meer tussen Brussel en Wenen. De regering wil 'een voortrekkersrol opnemen' in de Europese trend naar meer en snellere internationale (nacht)treinverbindingen tussen grote Europese steden' en wil Brussel uitbouwen tot een 'echte internationale treinhub'.

De regering wil meer hogesnelheidsverbindingen naar Brussels Airport om het aantal vluchten op korte afstand te verminderen. In Zaventem stopt vandaag geen enkele hst.

Monopolie

De NMBS krijgt de komende jaren meer autonomie en flexibiliteit bij het bepalen van de tarieven. Het spoorbedrijf droomt er al lang van om via hogere ticketprijzen in de spits de passagiersstroom beter te spreiden.

De socialisten haalden binnen dat het NMBS-monopolie op het nationale reizigersvervoer in heel België met tien jaar wordt verlengd. Volgens de Europese regels mag de regering de ‘opdracht van openbare dienst’ in 2023 via een ‘direct award’ nog één keer voor tien jaar toekennen aan de historische operator. NMBS-CEO Sophie Dutordoir drong er al langer op aan om gebruik te maken van die optie.

In ruil voor de verlenging van het monopolie dwongen de liberalen dan weer een pilootproject af, waarbij via aanbesteding één operator een kleine spoorlijn kan uittesten. Om het spoorbedrijf klaar te maken voor de nakende liberalisering van het spoor zal de regering ook onderzoeken of 'private expertise' in het bedrijf kan worden gebracht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud