Advertentie

Monsterverbond in containers krijgt Europese zegen

Twee containerschepn van MSC in de Antwerpse haven. ©BELGA

De samenwerking van de drie grote containerrederijen AP.. Møller – Mærsk, MSC en CMA CGM heeft het fiat gekregen van de Europese Commissie. Eerder gaven ook de VS hun zegen. Het is wachten op het Chinese verdict.

Het Zwitserse MSC, het Deense Maersk en het Franse CMA CGM kondigden vorig jaar aan dat ze internationaal nauwer gaan samenwerken via de zogenaamde P3-alliantie. De drie toprederijen gaan op hun vaarroutes van en naar Azië gezamenlijk schepen inleggen en elkaars containers vervoeren.

De Europese Commissie onderzocht het partnerschap en vond geen elementen die de concurrentie onder rederijen in gevaar brengt. De drie zullen wel nauw in de gaten worden gehouden, verklaarde de Commissie aan het Franse CMA CGM.

Maersk Line is in de containervaart het nummer één van de wereld, MSC en CMA CGM respectievelijk twee en drie. Ze bundelen hun krachten om beter het hoofd te kunnen bieden aan de crisis in de sector. De crisis is het gevolg van een overcapaciteit op een markt die te kampen heeft met een teruglopende vraag naar containertransport.

Antwerpen profiteert van de alliantie. De drie partners hebben besloten hun aanlopen op de Antwerpse haven vanuit het Verre Oosten te verhogen. Ten nadele van Rotterdam. MSC is de grootste klant van Antwerpen.

De P3-alliantie kreeg in maart al het fiat van de Amerikaanse waakhond. Het is nu nog wachten op de Chinese zegen. De drie reders hopen hun samenwerking in de herfst te beginnen.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud