NMBS Logistics wil overheidssteun voor verspreid vervoer

©Photo News

NMBS Logistics, de noodlijdende goederendochter van de Belgische spoorwegen, vraagt de overheid om steun voor zijn zwaar verlieslatende activiteit verspreid vervoer.

'We krijgen gelijk, maar we zijn daar niet gelukkig mee', zegt Jos Digneffe, waarnemend voorzitter van de socialistische overheidsvakbond ACOD Spoor. 'Twee jaar geleden toen we weigerden het protocol met het management te tekenen, waarschuwden we er al voor dat het verspreid vervoer nooit rendabel kan zijn en enkel kan overleven met subsidies.'

Bij verspreid vervoer brengt een spoorvervoerder - in dit geval NMBS Logistics - meerdere goederenwagens van bij verschillende klanten en/of terminals samen om er dan één trein van te vormen. Dat is een erg arbeidsintensieve bezigheid in tegenstelling tot bijvoorbeeld een vaste bloktrein die in min of meer dezelfde samenstelling tussen A en B pendelt.

Maar dankzij het verspreid vervoer blijven jaarlijks wel honderdduizenden vrachtwagens uit het verkeer. 'Als het morgen afgeschaft wordt, staat het verkeer op onze wegen stil', waarschuwt Digneffe. Omdat het zo belangrijk is voor de algemene mobiliteit steunen onder meer Zwitserland en Oostenrijk dat type van spoorvervoer, zegt Veerle Van Mierlo, woordvoerster van NMBS Logistics.

Zij bevestigt de démarche van Geert Pauwels, CEO van NMBS Logistics, bij de overheid, maar ze wil niet zeggen welke omvang de subsidie zou moeten aannemen. Vorig decennium kregen de spoorterminals - in de praktijk dus de NMBS - een tijdlang jaarlijks 30 miljoen euro om het intermodaal containervervoer te steunen en te ontwikkelen.

'Dergelijke steun is maar één onderdeel van ons herstelplan dat 60 miljoen euro moet opleveren over de komende 18 maanden', aldus de woordvoerster. NMBS Logistics wil ook activa, waaronder rangeerlocomotieven en mogelijk terminals verkopen om geld in het laatje te krijgen. Het bedrijf zit in ernstige liquiditeitsproblemen na jarenlange verliezen.

Maar op de vraag of NMBS Logistics deze maand de lonen nog kan uitbetalen, klinkt het kordaat 'ja' uit de mond van de woordvoerster. In 2011 boekte NMBS Logistics, dat pas op 1 februari 2011 als apart filiaal van de NMBS werd opgericht, een verlies (EBITDA) van 34,5 miljoen, netto was er een tekort van 185 miljoen door een reeks waardeverminderingen.

Sinds 1996 reden de goederenwagens van de Belgische spoorwegen een gecumuleerd tekort van 1,7 miljard bijeen. Slechts weinig Europese spoorwegmaatschappijen slagen erin hun vrachtvervoer rendabel te organiseren. De dalende vraag sinds de economische crisis en de scherpe concurrentie van het wegvervoer maken het er niet makkelijker op.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud