Post NL kan verwachtingen niet inlossen

Net als het Belgische Bpost moet PostNL de dalende brievenpostvolumes zien te compenseren door kostenbesparingen en meer pakketten te leveren. ©ANP

De Nederlandse postgroep wist haar omzet nagenoeg stabiel te houden in het eerste kwartaal. Maar dat kon niet verhinderen dat de winstgevendheid een pak lager uitviel dan verwacht.

In de eerste drie maanden van het jaar zag PostNL  haar bedrijfswinst met 55 procent zakken tot 30 miljoen euro. De onderliggende bedrijfswinst, zeg maar het cijfer waar uitzonderlijke factoren werden uitgezuiverd, viel in dezelfde periode met 44 procent terug naar 38 miljoen euro.

Daarmee doet PostNL het minder dan analisten hadden verwacht. Die rekenden immers op een bedrijfswinst van 47 miljoen euro in het eerste kwartaal. De nettowinst van PostNL daalde van 41 miljoen euro naar 14 miljoen euro.

Eind februari was de Nederlandse postgroep al onderuitgegaan op de beurs nadat ze had gewaarschuwd dat de winst voor 2018 lager zou uitvallen. Net zoals bij Bpost , dat vorige week nog teleurstellende kwartaalcijfers publiceerde, gaat ook PostNL gebukt onder hoog oplopende kosten terwijl de postvolumes blijven slinken. Bovendien heeft PostNL in Nederland nog eens af te rekenen met een snel groeiende uitdager, de prijsbreker Sandd. 

E-commerce

Die scherpere concurrentie vertaalt zich ook in dalende volumes. In Nederland krompen de brievenpostvolumes in het eerste kwartaal met ruim 10 procent. Ter vergelijking: bij Bpost daalden de Belgische brievenpostvolumes in dezelfde periode met net geen zeven procent. 

Dankzij de snel groeiende pakjesdienst, waar de volumes dankzij bestellingen via e-commerce met een kwart stegen, weet PostNL de omzet wel nagenoeg op peil te houden. In de eerste drie maanden van het jaar steeg die omzet zelfs met 1 procent naar 875 miljoen euro. 

In de kwartaalupdate gaf topvrouw Herna Verhagen mee dat PostNL op schema zit om meer omzet te halen uit e-commerce. Vandaag is 42 procent van omzet afkomstig uit e-commerce, terwijl dat in het eerste kwartaal van vorig jaar nog 34 procent was. Tegen 2020 wil PostNL de helft van  zijn omzet uit e-commerce kunnen puren.

De Nederlandse groep behoudt wel haar prognoses voor de rest van het jaar. PostNL mikt op een onderliggende cash bedrijfswinst van 160 tot 200 miljoen euro. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud