Protest tegen betalende NMBS-parkings groeit

De NMBS opende vorig jaar in Mechelen een gigantische parking aan het station. ©BELGAONTHESPOT

De NMBS maakt de parkings aan treinstations almaar vaker betalend. Dat leidt tot extra klachten en meer protest.

De parkings aan de Belgische treinstations roepen almaar meer protest op. Het thema drong vorig jaar de top vijf binnen van thema's waarover treinreizigers klagen bij de Ombudsdienst voor de Treinreizigers. Dat blijkt uit het jaarverslag van ombudsvrouw Cynthia Van der Linden. De vele vertragingen blijven het favoriete klachtthema (35%).

De 43 klachten over de stationsparkings zijn erg uiteenlopend. Zo zijn er NMBS-parkings waar de vraag groter is dan het aantal plaatsen, waardoor wachtlijsten ontstaan. Elders is er een tekort aan parkeerplaatsen voor fietsen of werkt de lift maandenlang niet. Een wegdek in slechte staat bracht schade toe aan de band van een auto. In Antwerpen-Centraal belandde een reiziger door de slechte bewegwijzering van de NMBS-parkings in een priv├ęparking. 

De tarieven van de parkings zijn volgens de ombudsvrouw te strikt. Zo zijn niet alle parkeerformules beschikbaar in alle parkings. In sommige parkings kunnen klanten geen parkeerticket kopen dat langer dan een dag geldig is. Het halfuur parkeertijd in de kiss-and-ridezones volstaat niet altijd door de vele vertragingen.

Meerdere reizigers kregen een boete omdat de private parkeerwachter hun abonnement onvoldoende zichtbaar vond. Wie nadien het geldige parkeerabonnement toonde, kreeg niettemin zijn geld niet terug. 

Betalend

'De toename van het aantal betaalparkings gaat hand in hand met een stijging van het aantal klachten over parkings', stelt ombudsvrouw Van der Linden. 'Zodra een dienst betalend wordt, lijkt het vanzelfsprekend om hogere kwaliteitseisen te stellen, en een commerci├źle benadering van de klachten te verwachten als zich een probleem voordoet.'

De NMBS maakte de voorbije jaren de parking aan 50 stations betalend omdat gratis parkings overvol stonden, mede door de populariteit bij niet-treinreizigers. Maar de maatregel botst vaak op grote weerstand in de betrokken regio's. 

Zo maakte de NMBS onlangs de stationsparking van Aarschot betalend. Daarop tekenden 2.000 mensen een petitie van de PVDA om de parking gratis te houden. Aan de parking van het verkommerde treinstation in Tienen wil de NMBS binnenkort slagbomen plaatsen. In het Limburgse Gingelom keurde de gemeenteraad onlangs unaniem een motie goed tegen de geplande invoering van betalend parkeren op de stationsparking van Landen en Sint-Truiden.

'Goed voor de reiziger'

Het stadsbestuur van Oudenaarde, waar de stationsparking in 2016 betalend werd, wil de NMBS overtuigen om het terrein te verkopen of te verhuren aan de stad. De stad wil de parking weer goedkoper maken voor de gebruikers omdat veel pendelaars het parkeerterrein niet meer gebruiken, en uitwijken naar andere treinstations.

De NMBS verdedigt haar parkeerstrategie. 'Ons beleid is net in het voordeel van de treinreiziger', zegt woordvoerder Bart Crols. 'Wij willen hen een parkeerplaats aanbieden vlak bij het station.' Volgens de NMBS betaalt een pendelaar met een abonnement gemiddeld maar 1,6 euro per dag om zijn auto te stallen. Het spoorbedrijf wil mensen uit de buurt ook aanmoedigen om niet met de auto, maar met de fiets of te voet, naar het station te komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect