Race tegen de klok voor vrijmaken Suezkanaal

©REUTERS

Het containerschip Ever Given blokkeert nog steeds het Suezkanaal. De vrijmaking van de belangrijke maar nauwe vaarroute wordt een race tegen de klok: als het niet lukt met de vloed vanavond, kan het nog even duren.

Sinds zaterdag zit er schot in de pogingen om beweging te krijgen in de Ever Given, een containerschip van 400 meter lang met 18.300 containers aan boord. Dat gigantisch schip blokkeert sinds woensdag de doorgang van het Suezkanaal. Die blokkade is een dure grap. Op de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee worden dagelijks goed voor bijna 10 miljard dollar aan goederen vervoerd. Er staat nu een file van minstens 369 vaartuigen te wachten op doorgang.

Zaterdag konden tien sleepboten al beweging krijgen in het vastgelopen gevaarte. Daarnaast verwijderden baggerboten zowat 20.000 kubieke meter zand onder het schip. Dankzij die werkzaamheden verschoof het schip 29 meter in de goeie richting. Osama Rabie, de generaal die aan het hoofd staat van de autoriteit die het Suezkanaal beheert, reageerde hoopvol: 'Het achtersteven begon te bewegen en de scheepsschroeven kwamen ook even vrij.' Maar door het verhoogde tij blokkeerden de schroeven daarna wel weer.

Zaterdag begon het achtersteven te bewegen en kwamen de scheepsschroeven even vrij.
Osama Rabie
Hoofd Kanaalautoriteit

.Er zijn nu elf sleepboten bezig met het schip. Het Nederlandse Smit Salvage, onderdeel van maritiem dienstverlener en baggeraar Boskalis, hoopt zondagavond met nog twee zwaardere sleepboten de Ever Given vlot te trekken. Zondagavond is het bovendien vloed, en mogelijk vergemakkelijkt dat de werkzaamheden. Maar er zijn ook tegenvallers die zorgen baren. De boog van het schip is beschadigd. Een rotsachtige massa onder de boog kan het vlot trekken van het schip parten spelen.

De Egyptische president Abdel Fattah al-Sissi eiste zondag dat het gewicht op het schip wordt verminderd door containers te lossen. Ook daarvoor zijn voorbereidende werkzaamheden bezig. Maar dat is een complexe operatie, die dagen kan duren. 'Ik zie niet meteen hoe je midden in de woestijn een kraan krijgt die tot 50 meter hoog gestapelde containers kan grijpen', zei professor Evert Letaire daarover deze week in De Tijd.

Miljarden

De Ever Given weegt zomaar eventjes 220.000 ton. In 2019 passeerden 19.000 schepen langs het Suezkanaal, met zowat 1,25 miljard ton aan vracht, goed voor 13 procent van de wereldhandel. Voor geblokkeerde schepen zijn er twee opties: wachten aan het Suezkanaal of rond Afrika varen, wat tot tot twee weken extra duurt. Door die flessenhals gaat dagelijks het transport van goederen ter waarde van 9 miljard dollar verloren. Volgens de Franse kredietverzekeraar Euler Hermes kost elke week stilstand de wereldhandel 6 tot 10 miljard dollar.

'Mogelijk menselijke fouten in het spel'

Volgens Osama Rabie liggen niet alleen weersomstandigheden, maar ook 'menselijke of technische fouten' aan de basis van de blokkering van het Suezkanaal. 'De sterke windstoten waren niet de enige hoofdredenen voor het aan de grond lopen van het schip', zei hij. 'Andere fouten, menselijke of technische, kunnen een rol hebben gespeeld.'

Rabie stelt kortingen in het vooruitzicht voor de schepen die nu geblokkeerd zijn op de drukke vaarroute.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud