Somber Bpost zet mes in dividend

©Jonas Lampens

De overheid loopt miljoenen mis door een lagere winstuitkering bij het postbedrijf.

Bpost  mikt dit jaar op een bedrijfswinst van ‘meer dan 300 miljoen euro’. Dat is fors lager dan de 424 miljoen die de Belgische postgroep vorig jaar haalde. Het overheidsbedrijf, een van de grootste werkgevers van het land, lijdt onder de pijlsnel krimpende brievenpost en onder een grote overname in de Verenigde Staten die moeilijk op de rails raakt.

‘Als de bedrijfswinst zakt, is er een impact op de nettowinst, en dus ook op het dividend’, zegt topman Koen Van Gerven. Een lager dividend is een koude douche voor de belegger in Bpost, dat in 2013 als een ‘goedehuisvaderaandeel’ naar de beurs trok. Ook voor de Belgische staat, die 51,04 procent van het bedrijf bezit, is het een bittere pil om te slikken.

Over 2018 keert Bpost 262 miljoen euro uit aan zijn aandeelhouders, of net geen 100 procent van zijn nettowinst. Hoeveel lager het dividend voor 2019 uitvalt, is volgens Van Gerven een beslissing van de raad van bestuur. ‘Maar we houden vast aan ons beleid om ten minste 85 procent van de (Belgische) nettowinst van 2019 als dividend uit te betalen.’

Reserves

Op de vraag of Bpost, dat onlangs uit de Bel20 duikelde, uit zijn 173 miljoen euro reserves zal putten om het dividend wat op te krikken, wou Van Gerven niet ingaan. ‘Ik kan niets uitsluiten. Maar ik kan er niets over zeggen. Het is een beslissing van de raad van bestuur.’

Van Gerven is tevreden over de resultaten van vorig jaar. De winst lag lager dan het jaar voordien, maar hoger dan de (aangepaste) vooruitzichten van de analisten. Voor dit jaar houdt de CEO rekening met een daling van het volume van de binnenlandse brievenpost tot 7 procent. Vorig jaar was dat 5,8 procent.

Volgens Van Gerven is er geen enkele reden om te denken dat die daling als gevolg van de digitalisering zal stoppen. Op termijn gaat Bpost uit van een daling van 9 procent. Het haalde vorig jaar 1,3 miljard euro inkomsten uit de verzending van brieven in ons land. Pakjes waren goed voor 1,5 miljard euro omzet.

De problemen met het eind 2017 overgenomen Amerikaanse e-commercebedrijf Radial - waar Bpost 700 miljoen euro voor betaalde - zijn nog niet achter de rug. Het aantal nieuwe klanten zal dit jaar het klantenverlies van vorig jaar niet kunnen compenseren. ‘Maar we hebben de stier bij de horens gevat en het aantal nieuwe klanten ligt hoger dan verwacht’, zegt Van Gerven. ‘Radial zit op schema om de vooruitzichten die we voor 2022 hebben gesteld te realiseren.’


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect