Thalys spoort voortaan op eigen benen

Jo Cornu bij de ondertekening van de contracten voor de verzelfstandiging van Thalys. ©Photo News

Hst-operator Thalys is vanaf dinsdag een volwaardige spoorwegonderneming, met als aandeelhouders de Franse spoorwegmaatschappij SNCF (60 procent) en de Belgische NMBS (40 procent). De verzelfstandiging moet snellere en efficiëntere beslissingen mogelijk maken, zo is maandag gezegd bij de ondertekening van het akkoord over de transformatie.

Thalys is sinds de opstart in 1996 een samenwerking tussen vier spoorwegmaatschappijen (NMBS, SNCF, Deutsche Bahn en ook NS), waarbij elke partner verantwoordelijk is voor het Thalys-vervoer in eigen land. Dat systeem hield echter beperkingen in: zo was er bijvoorbeeld geen rechtstreeks contact mogelijk tussen Thalys en een treinbestuurder die ergens langs het Belgische spoor was moeten stoppen. Dat contact verliep via de NMBS.

De nieuwe structuur moet daar verandering in brengen. Thalys wordt in België en Frankrijk - 'het hart van het netwerk' - zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de rijpaden, het personeel en de treinstellen. In Nederland en Duitsland verandert er niets.

Aan de verzelfstandiging is twee jaar gewerkt. Die periode was nodig om de nodige licenties en veiligheidscertificaten te krijgen. Het Thalys-personeelsbestand breidt uit van 200 naar 550, onder wie een 150-tal NMBS-werknemers die ter beschikking worden gesteld. Ze behouden hun statuut.

Nieuw hoofdstuk

'Thalys begint aan een nieuw hoofdstuk', zei Agnès Ogier, de CEO van de hst-operator, bij de ondertekening. 'Dankzij een eenvoudigere structuur winnen we aan wendbaarheid en reactievermogen. Dat zal ons toelaten nieuwe kapen te ronden.'

Ogier herhaalde dat de frequentie op de lijn Brussel-Amsterdam verhoogd wordt (tot 14 dagelijkse verbindingen in 2016) en kondigde aan dat in 2017 het Duitse Dortmund aan het netwerk zal worden toegevoegd. Thalys lanceert ook een soort van 'lastminuteticket', waarmee late beslissers (in groep) goedkoop een zitje zullen kunnen bemachtigen.

Thalys vervoerde vorig jaar 6,9 miljoen reizigers en boekte een omzet van 498 miljoen euro. Winstcijfers zijn er niet, maar de topvrouw verzekerde dat Thalys winstgevend is. Ze verwacht dat de jaarlijkse groei van circa 2 procent de komende jaren zal aanhouden.

Het transformatieakkoord werd maandag ondertekend door Ogier, NMBS-topman Jo Cornu en Rachel Picard, algemeen directeur van Voyages SNCF.

100 miljoen reizigers

Cornu noemde Thalys 'een Europees succesverhaal'. Sinds de opstart in 1996 vervoerden de rode hogesnelheidstreinen meer dan 100 miljoen reizigers. 'Thalys is een ingeburgerd begrip geworden dat niet meer weg te denken is uit het leven van de moderne Europeaan.'

Maar, zo voegde Cornu toe, 'de bestaande structuren en akkoorden, waarbij Thalys niet beschikte over de rechtstreekse controle, volstonden niet meer om de dienstverlening uit te bouwen die de klant van vandaag verwacht, en evenmin om flexibel in te spelen op de snel veranderende concurrentiële omgeving.' Als volwaardige spoorwegonderneming krijgt Thalys 'alle middelen die het nodig heeft om zich verder te ontwikkelen en voor te bereiden op de komst van de concurrentie'.

Brussel-Zuid, volgens Cornu 'het enige station waar vier verschillende internationale hst-diensten opereren', is de spil in het netwerk van Thalys, dat zich uitstrekt over vier landen en als belangrijkste bestemmingen Parijs, Keulen en Amsterdam heeft.

Door de verzelfstandiging wordt Thalys overigens de derde spooroperator voor reizigersverkeer in België, naast NMBS en Eurostar. De Duitse en Franse hogesnelheidstreinen (ICE en TGV) rijden met een NMBS-licentie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud