Topman Bpost: 'Radial was commercieel dood'

Bpost-CEO Koen Van Gerven. ©REUTERS

Bpost-CEO Koen Van Gerven wil de zwarte bladzijde van 2018 omslaan. De Amerikaanse dochter Radial is niet zijn enige kopzorg.

'Bpost heeft een zwart jaar gekend. Het brievenvolume daalde, de nieuwe activiteiten leverden een zwakke winstbijdrage op, er waren verschillende operationele problemen en de beurswaarde daalde sterk.'

Voorzitter François Cornelis wond er woensdag bij de start van de algemene vergadering van Bpost geen doekjes om. '2018 was het meest bewogen jaar sinds de beursintroductie in 2013', gaf CEO Koen Van Gerven toe.

Bpost zag zijn brutobedrijfswinst (ebitda) en nettowinst vorig jaar een vijfde dalen. Het volume aan verstuurde brieven bleef zakken. Een grote postbodestaking deed Bpost in december extra pijn. Maar vooral de zwakke prestaties van Radial, de Amerikaanse e-commercespeler die Bpost in 2017 voor 700 miljoen euro overnam, baren waarnemers zorgen. 

Pijplijn

'Radial draait operationeel goed, we hebben de eindejaarspiek vorig jaar goed verteerd', zei Van Gerven. 'Maar commercieel was Radial bijna dood, we moesten dat helemaal heropstarten.'

In 2019 komt nog geen grote verbetering in de VS. Bpost verwacht dat de omzet van Radial dit jaar zal dalen. 'We zien veel grote klanten verdwijnen die eind 2017, begin 2018 hun contract opzegden maar tijd nodig hadden om hun activiteiten te verhuizen.' Volgens Van Gerven zit de commerciële pijplijn van Radial intussen weer vol. 'Maar de nieuwe klanten zijn nog niet aangekomen.'

'Waarom heeft de raad van bestuur die problemen bij Radial niet vooraf ontdekt?', vroeg een aandeelhouder 'We hebben zoals altijd de boeken onderzocht', verdedigde Van Gerven zich. 'De verkoper was een private-equityfonds, en we weten dat die rechts en links wat kosten wegsnijden voor een verkoop. Daarom hebben we geëist dat we klanten konden ontmoeten, wat uitzonderlijk is bij onderhandelingen.'

Nadien bleek het aantal boze klanten hoger dan verwacht. 'We hebben toen ook positieve dingen ontdekt', zei de CEO. 'Dat zijn de regels van het spel bij een overname. Er zijn goede en slechte kanten.'

Tegen 2022 moet Radial elk jaar zeker 100 miljoen dollar bijdragen aan de ebitda van Bpost. Op termijn wil Van Gerven het model van Radial, dat de hele logistieke keten tot het inpakken van cadeaus verzorgt, ook kopiëren naar Europa.

Prior

In België wil Bpost de blijvende daling van het briefvolume opvangen door vanaf 1 januari opnieuw een onderscheid te maken tussen prioritaire en niet-prioritaire brieven. 'Veel mensen aanvaarden het om een brief niet de volgende dag te krijgen', zei de CEO. 'Niemand wacht met ongeduld op zijn factuur van Telenet of Proximus.'

Bpost haalde ook 3.000 rode postbussen weg, tot groot ongenoegen van een aanwezige aandeelhouder. 'In mijn straat verdween de postbus van de ene op de andere dag, zonder enig bericht of excuses aan de buurtbewoners', hekelde hij de 'wilde' actie. 'En er zit nog altijd een gat in de muur waar de postbus hing.'

Uit de zaal kwamen ook heel wat klachten over de slechte dienstverlening en communicatie van Bpost. 'Ik krijg elke dag klachten en lees ze allemaal', zei Van Gerven. 'Ik schrijf soms zelf een antwoord. Zijn wij perfect? Nee, verre van.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect