Advertentie
interview

TVH mist zijn kwantumsprong

©Thomas De Boever

Toen het bod op de felbegeerde Britse verhuurder van hoogtewerkers Lavendon opliep tot ruim een half miljard euro, staakte de Waregemse heftruckspecialist TVH de strijd. ‘Uiteindelijk moet iemand buigen’, zegt CEO Dominiek Valcke.

'Langs een parallelweg van de E17 in Waregem krioelt het over meerdere kilometers van de magazijnen, kantoren, parkings met wagens van de ruim 1.600 West-Vlaamse werknemers, en terreinen vol hoogtewerkers en andere machines die TVH verhuurt. Thermote & Vanhalst, zoals het bedrijf van de gelijknamige mediaschuwe families vroeger heette, boert goed en zoekt 100 werknemers in ons land om de groei op te vangen.

Toch zit CEO Dominiek Valcke, het externe gezicht van de discrete heftruckspecialist, met een wrang gevoel. Het dossier waar hij met het management en de familiale aandeelhouders meer dan een half jaar op heeft gewerkt, is op niets uitgedraaid. De overname van de Britse beursgenoteerde verhuurder van hoogtewerkers Lavendon zou de kwantumsprong zijn waarmee TVH een van de grootste verhuurders ter wereld zou worden.

TVH

Gevestigd: in Waregem.

Actief in: wisselstukken voor heftrucks, hoogtewerkers en landbouwmachines. Verhuurt hoogtewerkers.

CEO: Dominiek Valcke (46),handelsingenieur.

Activiteiten: in 30 landen.

Aantal werknemers: 5.400, van wie bijna 1.600 in België.

Omzet: 1,3 miljard euro.

In handen van: Pascal Vanhalst, Els Thermote en Ann Thermote, de tweede generatie na de oprichters Paul Vanhalst en Paul Thermote.

Valcke blikt samen met De Tijd terug op een van de dolste overnamegevechten rond een Brits beursgenoteerd bedrijf, waarbij heen en weer geschoten werd met hogere biedprijzen. ‘Hier aan deze tafel hebben we vorige week vrijdag beslist ermee te stoppen’, zegt hij in zijn kantoor. De plek oogt erg leeg: geen blad papier op de bureautafels, geen letter op de twee reusachtige whiteboards. Niets doet vermoeden dat hier wekenlang het commandocentrum voor een overnamedeal van een half miljard euro was gevestigd. Dat alle sporen zijn verdwenen, maakt er een afgesloten hoofdstuk van.

Typisch West-Vlaamse nuchterheid: na een tegenslag gewoon weer verder wroeten. ‘Nee, toen de beslissing is gevallen, zijn we niet gaan eten. Iedereen ging gewoon naar huis. De maandag daarop was het niet business as usual, maar het was wel weer de orde van de dag’, zegt Valcke. ‘Kijk, je hebt zoveel medewerkers en andere projecten. Je kan je daar niet te lang in verliezen.’

TVH bood in het verleden al tweemaal vergeefs op Lavendon. Waarom deed u een nieuwe poging?

Dominiek Valcke: ‘Op een gegeven moment denk je dat de tijd rijp is om het opnieuw te proberen. Dat is eerst een intern verhaal: wil je wel zo’n grote stap doen? Midden vorig jaar hebben we beslist ervoor te gaan en ons te laten begeleiden door een professionele partij. We hebben Bank of America Merrill Lynch ingehuurd. In 2010-2011 is het niet gelukt, deze keer wilden we het beter aanpakken.’

Dat leek te lukken tot het Franse machineverhuurbedrijf Loxam plots als tegenbieder opdook.

Valcke: ‘We hebben er steeds rekening mee gehouden dat er een partij zou tussenkomen. Loxam stond op ons lijstje van spelers waar we rekening mee moesten houden. Dat was dus geen verrassing. Loxam is net als Lavendon trouwens een klant van onze divisie die wisselstukken verdeelt. Maar dat heeft geen enkele rol gespeeld.’

TVH zocht in de zomer toenadering met het bestuur van Lavendon en dat leek te lukken. Vervolgens kwam er een boekenonderzoek. Maar toen u een finaal voorstel deed, wou Lavendon dat niet steunen. Wat is er fout gelopen?

Valcke: ‘Het bestuur was bang dat het bod uiteindelijk niet zou lukken omdat we als voorwaarde hadden gesteld dat we minstens 75 procent van de aandelen wilden binnenhalen. We wilden niet blijven zitten met iets meer dan de helft van een beursgenoteerde firma. Maar de grootste Lavendon-aandeelhouder, goed voor bijna 20 procent, weigerde om zich duidelijk uit te spreken over het aanvaarden van het bod. Daardoor bestond het risico dat we die 75 procent niet zouden halen. Het bestuur vond ons bod aanvaardbaar, maar steunde het niet vanwege dat risico.’

Loxam kreeg wel meteen de steun van het bestuur.

De prooi is ons definitief ontglipt. De vorige keer bleef Lavendon op de beurs en hadden we een nieuwe kans. Nu niet meer. Dat maakt het hard.
Dominiek Valcke
CEO TVH

Valcke: ‘Loxam stelde die voorwaarde ook, maar het bestuur kon het zijn aandeelhouders moeilijk verkopen dat het twee biedingen afwees. Nadien hebben we allebei die voorwaarde van 75 procent laten vallen. En toen waren ons voorstel en dat van Loxam bijna gelijk, op de prijs na. De biedstrijd werd een schaakspel: wij met onze strategie, Loxam met zijn stappen. Maar uiteindelijk draait het om één ding: wie biedt het meest? En daar is het voor ons geëindigd. Loxam bood meer omdat het bedrijf voor hun meer waarde had dan voor ons.’

Door de biedoorlog liep de prijs enorm op. Het finale bod van Loxam (270 pence per aandeel) ligt bijna een derde hoger dan het eerste bod van TVH (205 pence).

Valcke: ‘Ons bod werd snel overtroffen. Daarna werd het steeds meer. We hebben allebei ons bod driemaal verhoogd. Op een gegeven moment moet iemand buigen. Het kan niet blijven duren. Lavendon en de Britse overnamewaakhond (The Takeover Panel) zouden dat niet geduld hebben.'

'Iemand moet uiteindelijk zijn beste prijs op tafel leggen en dan is het gedaan. Ik denk dat we gedaan hebben wat we konden en dat ons niets te verwijten valt. We zijn veel verder gegaan dan in 2010-2011. Toen boden we 110 tot 114 pence, nu was ons laatste bod 261 pence. Dat bedrijf is in die periode niet verdubbeld hoor.’

Waarom was Lavendon zo interessant dat u er zo hard voor vocht?

Valcke: ‘We zijn een van de grootste verhuurbedrijven die gespecialiseerd is in de kortetermijnverhuur van hoogtewerkers. We zijn marktleider in België en Duitsland. Lavendon was marktleider in het Verenigd Koninkrijk en had een grote afdeling in het Midden-Oosten. Dat was geografisch complementair en het leverde ons ook een grote schaal op: we zouden ruim verdubbelen in aantal machines. Met 25.000 stuks van ons plus 22.000 van Lavendon zouden we samen een van de grootste spelers in de wereld zijn.’

Dan komt de kater omdat dit niet lukt.

Valcke: ‘Ik spreek voor mezelf, maar de schok kwam niet abrupt. Je voelt dat het steeds minder goed gaat. Toen Loxam zijn bod tot 270 pence verhoogde, wist ik meteen dat het niet evident was om nog meer stappen te doen.’

Tijdlijn biedoorlog

TVH vraagt het aan

September. TVH benadert Laven-don met een overnamevoorstel.

Lavendon flirt 

Oktober. Lavendon opent zijnboeken voor TVH.

TVH gaat vijandig

22 november. Een grote aandeelhouder van Lavendon twijfelt, waardoor de liefde van Lavendon bekoelt. TVH doet een vijandig bod van 205 pence per aandeel (407 miljoen euro).

Witte ridder komt

28 november. De Franse machineverhuurder Loxam meldt zich plots als gegadigde voor Lavendon. Hij biedt 220 pence per aandeel en krijgt de steun van Lavendon.

TVH verhoogt bod

29 november. TVH verhoogt zijn bod tot 230 pence.

Enorm opbod

De weken nadien. Loxam en TVHverhogen om beurten nog tweemaal hun bod.

Loxam gaat diep

18 januari. Loxam verhoogt zijn bod voor de derde keer tot 270 pence. Dat is 32 procent boven het eerste bod van TVH en het waardeert Lavendon op 538 miljoen euro.

TVH gooit de handdoek

27 januari. TVH zegt dat het niet hoger wil gaan.

‘We hebben hier rond de tafel steeds geprobeerd de kalmte te bewaren. We hadden afgesproken ons niet te vergalopperen door steeds verder te willen gaan. We hebben dat wel wat gedaan, want we hebben ons bod drie keer verhoogd. We hebben moeite gedaan om toch nog beter te doen, maar we zijn gestopt toen de overnameprijs echt wel te hoog werd.’

De prooi is u opnieuw ontglipt.

Valcke: ‘Ja, nu is het definitief. Nadat het de vorige keer was mislukt, bleef Lavendon op de beurs en wisten we dat we nog een kans hadden. Nu is het definitief weg. Dat maakt het hard. Maar hoe strategisch belangrijk Lavendon ook was, we hebben steeds naar de toekomst van heel TVH gekeken. We willen ook groeien met onze andere divisie, TVH Parts, die onderdelen levert. Als we in de ene divisie te veel betalen breekt dat de andere zuur op.’Wilt u nu op eigen kracht in het VK of in het Midden-Oosten actief te worden?

Valcke: ‘Neen, daar hebben we geen plan voor.’

Liggen er andere overnameplannen op tafel?

Valcke: ‘We kijken steeds naar opportuniteiten en we hebben in november een Roemeens bedrijf met 11 miljoen euro omzet overgenomen. Maar we zoeken nu zeker niets met de omvang van Lavendon. Er is zoveel tijd in dit dossier gekropen. Nu moeten we eerst interne zaken die we hebben laten liggen oppikken.’

De hoogtewerkerproducent JLG kondigde recentelijk aan dat hij zijn fabriek in Maasmechelen sluit. Een kans om actief te worden in de productie van hoogtewerkers?

Valcke: ‘Neen, productie is niets voor ons. Die kennis hebben we niet. Wij zijn een dienstenbedrijf: we kopen en verkopen onderdelen en verhuren machines en helpen onze klant. We gaan ons niet in nieuwe avonturen storten. Qua diversificatie zitten we goed. We doen onderdelen voor hoogtewerkers, heftrucks, industriële machines en landbouwvoertuigen. Dat volstaat.’

Was dit het grootste project ooit voor TVH?

Valcke: ‘Het was veel groter dan alle overnames samen die we in de verhuurdivisie deden. De drijfveer was niet om iets groots te doen, maar het was een mooie stap in onze strategie. We waren goed bezig zonder Lavendon, maar met dat bedrijf hadden we er iets moois van kunnen maken. Nu het niet lukt, komen we niet in de problemen. Maar het was een mooie kwantumsprong. We zouden flirten met de omzet van 1,7 miljard euro en naar 7.200 mensen doorgroeien.’

Uw discrete bedrijf kwam door de biedstrijd wereldwijd in de schijnwerpers. Wordt u nu ook benaderd met overnamevoorstellen?

Valcke: ‘We hebben de aandacht niet gezocht, maar Lavendon was een beursgenoteerd bedrijf, dus dan kan dat niet anders. Er komen misschien wel mensen met ideetjes, al is het dossier nog maar net begraven. In het verleden zijn we al vaak benaderd door investeerders, en ook zakenbankiers doen geregeld voorstellen. Maar de tweede generatie werkt met veel plezier in het bedrijf. Het is dus niet aan de orde.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud