Uber tankt vers geld voor taxi-oorlog

Uber-CEO Travis Kalanick ©Reporters / Jeffery Salter

Een verse kapitaalronde bij Uber zal records breken, aldus CEO Travis Kalanick. Het geld moet dienen om een vuist te maken tegen zowel moderne concurrentie als de 'asshole' taxi-lobby.

Uber is een alternatieve taxidienst die consumenten en chauffeurs via een smartphone-applicatie in contact brengt met elkaar. De dienst is wereldwijd razend populair: voor de consument betekent Uber doorgaans een rit die iets duurder, maar een pak luxueuzer is dan in een klassieke taxi. Bovendien wordt alles - van het bestellen van de chauffeur tot het betalen van rit en fooi - afgehandeld via de smartphone.

Het bedrijf gooit hoge ogen met zijn diensten. En het bedrijf wil dat momentum nu maximaal verzilveren met een verse kapitaalronde. Volgens CEO Kalanick zal de ronde, die nu in de markt wordt gezet, sowieso groter zijn dan hetgeen Uber eerder al heeft opgehaald.

17 miljard

Het bedrijf wordt daarbij erg geholpen door de waardering die investeerders kleven op het disruptieve bedrijf. Volgens The Wall Street Journal krijgen geïnteresseerde partijen nu al te horen dat de kapitaalronde ruim overingeschreven zal zijn. Met alle gevolgen van dien voor de waardering, die volgens de WSJ tussen de 15 en de 17 miljard dollar kan komen te liggen. Om dat bedrag even in perspectief te plaatsen: vorige zomer werd Uber nog aan 3,5 miljard dollar gewaardeerd.

Het ziet er dus naar uit dat Uber met gemak zijn zakken kan volladen. Over waar dat geld voor moet dienen, is Kalanick in een interview op de Code Conference van techsite Re/code erg duidelijk. Enerzijds moet Uber er voor zorgen dat het meer geld kan laten rollen dan de concurrentie, met name de taxidienst Lyft.

Lobby

Maar een tweede en niet minder belangrijk element is volgens Kalanick dat het bedrijf veel geld moet steken in sterke lobbyisten, die de strijd aanbinden met de taxi-lobby. 'Het heeft lang geduurd voor we het beseften, maar we zitten temidden van wat eigenlijk een politieke campagne is', klonk het. 'Onze kandidaat is Uber en de tegenkandidaat is een 'asshole' genaamd 'Taxi'.

'Niemand heeft hem graag, hij is tegen niemand vriendelijk, maar hij is zo verweven in de politieke machinerie dat veel mensen hem nog gunsten moeten. En hij blijft maar met modder naar ons smijten, tot het daadwerkelijk lijkt of we vuil zijn. Het is nu aan ons om naar buiten te brengen hoe 'dark and dangerous and evil' de taxisector is.'

Brussel

Met die strijdvaardige taal gooit Kalanick olie op een vuur dat wereldwijd al een tijdje aan het branden is. Overal waar Uber neerstrijkt, weert de taxi-sector zich als een duivel in een wijwatervat. Ook in Brussel, waar Uber sinds een paar maanden actief is met autodeeldienst UberPOP. In Brussel wordt de dienst als illegaal beschouwd. De autoriteiten namen dan ook al een vijftiental Uber-wagens in beslag in onze hoofdstad.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud