Verkoop Uruguayaans paradepaardje van Huts stokt

©© Richard Cummins

De verkoop van de containerterminal in de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo, een paradepaardje van Katoen Natie, is opgeschort. Kandidaat-koper MSC wil zelf een terminal bouwen.

Katoen Natie kondigde in mei aan dat het zijn Latijns-Amerikaanse containerterminal in de etalage zet.

De flamboyante ondernemer Fernand Huts wil zijn logistieke groep meer in de richting van een hogere toegevoegde waarde en engineering duwen, de strategie achter onder andere de overname van de afvalverwerker Indaver. Dat betekent dat de containeroverslagterminal in Montevideo de deur uit moet. Katoen Natie heeft een belang van 80 procent in de Terminal Cuenca del Plata (TCP). De site van 33 hectare wordt op 300 miljoen dollar (zo’n 242 miljoen euro) geschat.

Katoen Natie stelde de zakenbank Goldman Sachs aan om de verkoop te regelen. Volgens tal van mediaberichten werden gesprekken aangeknoopt met MSC, de tweede grootste containerrederij ter wereld. 

Maar nu is de verkoop opgeschort, bevestigt een woordvoerder van Katoen Natie aan de lokale krant El Observador. MSC heeft tussen Kerstmis en Nieuwjaar via een filiaal een aanvraag ingediend bij het havenbestuur ANP om zelf een containerterminal te bouwen. Het bestuur evalueert dat voorstel nu, een proces dat drie maanden kan duren.

300 miljoen
De containerterminal in Uruguay wordt op zo’n 300 miljoen dollar geschat.

Met zijn opmerkelijke zet stuurt MSC het verkoopproces danig in de war. Als de Zwitserse rederij groen licht krijgt, komt er een extra concurrent in de haven van Montevideo en dat kan de verkoopprijs van TCP drukken. Volgens waarnemers is het niet zeker dat MSC echt een nieuwe terminal wil bouwen, maar probeert de groep een lagere prijs bij Katoen Natie af te dwingen.

Huts reageerde gisteren kort op de nieuwe ontwikkelingen. Hij wijst voor het verkoopproces naar de zakenbank. ‘We zijn niet gehaast om te verkopen. Het is een goede activiteit’, klinkt het.

TCP is de containerdroom van Huts, die in zijn thuisbasis Antwerpen nooit een containerconcessie kon bemachtigen. Maar het prestigieuze project had het de jongste jaren moeilijk. Huts vond dat de Haven van Montevideo te veel voordelen gaf aan Montecon, zijn directe concurrent daar. TCP kan de jongste jaren ook niet de afgesproken volumes halen, terwijl Montecon uitgroeide tot grootste speler in de haven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud