'Via Alibaba kunnen kmo's goedkoop naar China exporteren'

©BELGA

Belgische voedingsbedrijven die de Chinese markt willen aanboren, kunnen niet om de e-commercereus Alibaba heen. Een speciale Belgische webshop moet die verkoop vergemakkelijken.

De Chinese markt is met haar 1,4 miljard inwoners erg aantrekkelijk voor Belgische exporteurs. Wie producten aan Chinese consumenten wil verkopen, kan niet om Alibaba heen. De Chinese tegenhanger van Amazon, die zijn omzet het voorbije boekjaar zag exploderen tot 56 miljard dollar euro, is de spin in het web voor de plaatselijke online verkoop.

Alibaba ontving vorige week een honderdtal deelnemers van de Belgische handelsmissie naar China in de Shanghai Tower, met 632 meter het tweede hoogste gebouw ter wereld. Erg Chinees is de ontvangst niet. De aangeboden lunch bestaat uit koffie van Starbucks en driehoekige boterhammen met cheddar en bacon. Aan de muur hangen informatieborden over alle goede doelen waarin het bedrijf investeert. De aanwezige managers zijn hip geklede twintigers die in een Amerikaanse stijl de Belgische delegatie toespreken. ‘We want you all!’, brult de verantwoordelijke Maverick de exporteurs toe. ‘There are no limits!’

Vandaag verkopen al heel wat Belgische bedrijven op de websites van Alibaba. ‘Tot twee jaar geleden waren de Belgische topcategorieën chocolade, koekjes en bier’, lacht Maverick. Intussen zijn ook andere Belgische producten, zoals brillen van Aptica en thee van Tilman, te koop.

Zonder ingewikkelde regels

Alibaba maakt de Belgen in Sjanghai vooral warm voor zijn dochter Tmall Global. Terwijl e-commercespelers in Europa per definitie grensoverschrijdend werken, telt Alibaba twee online verkoopplatformen. De gewone website Tmall is bestemd voor producten die in China gemaakt worden of voor buitenlandse producten die worden ingeklaard via een distributeur. Wie op Tmall wil verkopen, heeft dus een lokale entiteit nodig. De koekjesbakker Lotus en Leonidas zijn op Tmall actief.

Tmall Global mikt op de grensoverschrijdende e-commerce. ‘Tmall Global is verboden voor Chinese bedrijven en verkoopt alleen producten van buitenlandse bedrijven’, legt China-expert Bart Horsten uit. ‘Belgische firma’s kunnen er zonder ingewikkelde regels en zelfs zonder Chinese etiketten hun producten verkopen. Een doos koekjes die in België in de winkel ligt, kan dus direct naar de Chinese consument gestuurd worden. Je moet niets veranderen aan het product. Dat maakt het veel goedkoper.’

Chinezen surfen naar Tmall Global omdat ze weten dat ze daar direct van westerse bedrijven kopen. De Chinese consument zoékt die producten.
Bart Horsten
China-expert

Volgens Horsten is Tmall Global vooral nuttig voor kleine kmo’s die de Chinese online markt willen aanboren. Zijn Turnhoutse bedrijf Horsten International sloot tijdens de missie een akkoord met Tmall Global om een virtuele flagshipstore voor Belgische voeding en drank te openen. ‘Daardoor kunnen ook kleine bedrijven direct verkopen aan Chinese consumenten, zonder legale entiteit of verdeler in China’, zegt Horsten. ‘Nu heeft niemand voldoende geld en kennis om zelf op Alibaba te beginnen. Je hebt al tienduizenden euro’s nodig om een webpagina op te starten. Samen kunnen Belgische exporteurs de risico’s spreiden en de kosten delen.’

De vraag naar westerse producten in China blijkt enorm, zeker na de vele voedselschandalen die het land de voorbije jaren teisterden. Bovendien geven Chinezen graag geld uit aan spullen omdat duur er synoniem is voor kwaliteit. ‘Chinezen surfen naar Tmall Global omdat ze weten dat ze daar direct van westerse bedrijven kopen’, zegt Horsten. ‘De Chinese consument zoékt die producten.’

Koud bier

Dat Chinezen voor dure spullen uit Europa openstaan, blijkt bij een bezoek aan de supermarkt Freshippo in de financiële wijk van Sjanghai. Hoewel in de chique winkel ook Chinese specialiteiten als schildpadden te verkrijgen zijn, liggen alle bekende westerse voedingsmerken in de rekken. In de foodafdeling, die voor de gelegenheid met Belgische vlaggetjes is opgesmukt, liggen tal van Belgische merken, zoals Lotus, Guylian, Chimay en Delirium Tremens.

De Freshippo-winkel moet niet onderdoen voor de betere Delhaize. In de fruitafdeling staat een machine om automatisch ananas- en kokossap te persen. Bijna iedereen betaalt zijn boodschappen met de app WeChat aan een selfscankassa. Navraag leert dat klanten maar aan één kassa cash kunnen betalen.

Alibaba levert vanuit Freshippo ook aan huis. Werknemers vullen in de winkel paarse tassen met producten, die via een zwevende rail worden weggevoerd. ‘Binnen een straal van 3 kilometer kunnen we binnen 30 minuten thuis koud bier leveren’, vertelt Jerry Ji, de verantwoordelijke van Freshippo. ‘That’s amazing, right?’

‘Singles Day belangrijker dan Black Friday’

Brouwerij Huyghe uit Melle scoort met zijn dure speciaalbier Delirium Tremens in China. Op de winkelfeestdag Singles Day ging de internetverkoop door het dak.

Op 11 november, de belangrijkste Chinese handelsdag van het jaar, verkocht de Chinese e-commercereus Alibaba voor 38 miljard dollar aan producten. Ook de bieren van Huyghe, die via meerdere kanalen te koop zijn in China, deden het goed in de Alibaba-webshop. ‘Wij hebben in één dag 2.500 kartons van 24 flesjes verkocht. Dat is gigantisch’, zegt Alain De Laet, de topman van Brouwerij Huyghe.

De Chinese markt is almaar belangrijker voor de brouwer. Dit jaar verwacht die 11 miljoen euro omzet te draaien in China, goed voor een kwart van de totale omzet. Naast de fruitbieren slaat ook Delirium Tremens, bekend van de roze olifant, aan in China. ‘De Chinezen zijn verzot op dat olifantje’, zegt De Laet.

Huyghe verkoopt intussen 40 procent van zijn bieren in China online. ‘Een Chinees koopt enorm veel op internet, en alles loopt via Alibaba.’ Dat Delirium Tremens best prijzig is, blijkt in China een verkoopargument. ‘Als Chinezen geld hebben en uitgaan, willen ze gezien worden.’

Brouwerij Huyghe verkoopt ook in de VS goed, maar niet zoals in China. ‘11/11 in China is voor ons belangrijker dan Black Friday. In Amerika moet alles via een distributeur. Wij kunnen zelf niet verkopen aan internetplatformen.’ De Amerikaanse president Donald Trump bezorgt De Laet nog meer rugwind in China. ‘Door de handelsoorlog willen Chinezen geen Amerikaanse craftbieren meer kopen. En dat zijn onze grootste concurrenten.’ 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud