XPO LOGISTICS | Pakjesstrijd

©Jonas Roosens

Aangezien hij een hekel heeft aan winkelen tussen hordes kooplustigen in afgeladen shoppingmalls en bijgevolg al zijn kerstcadeaus online besteld had, slaakte uw Rekenmeester zaterdag een zucht van opluchting.

Alle pakjes waren tijdig onder de kerstboom beland. Want hoe digitaal ons consumptiegedrag ook wordt, aan het einde van de rit blijven die cadeaus fysieke voorwerpen die op het juiste moment op de juiste plaats moeten geraken.

Dat hebben de Amazons, Zalando’s en Bol.coms van deze wereld goed begrepen. Grote e-commercespelers mogen het voorbije jaar dan al fors geïnvesteerd hebben in bakstenen winkels - Amazon 13,7 miljard dollar in Whole Foods, Alibaba 2,5 miljard euro in de tweede grootste supermarktketen van China - ze worden steeds meer ook specialisten in pakjeslogistiek.

Omgekeerd voelen klassieke retailers steeds vaker de hete adem van grote e-commercebedrijven in hun nek. Dat zou ook de reden kunnen zijn waarom Home Depot, een Amerikaanse doe-het-zelfgigant met 94 miljard dollar omzet, zijn zinnen heeft gezet op XPO Logistics. Dat is de vijfde grootste logistieke dienstverlener ter wereld, na DHL, UPS, Fedex en Kuehne & Nagel, met 14,6 miljard dollar omzet en 1.500 Amerikaanse en Europese vestigingen.

Die toppositie bekleedt het bedrijf nog maar sinds het twee jaar geleden voor 3 miljard dollar het Amerikaanse Conway en voor 3,24 miljard euro het Franse Norbert Dentressangle overnam. Die laatste kennen we van de rode vrachtwagens met wit opschrift op onze autosnelwegen. XPO heeft ook magazijnen in Asse, Veurne en Genk.

44 %
In de VS groeide het marktaandeel van Amazon.com in de e-commerce dit jaar van 39 naar bijna 44 procent.

De nakende deal, die de technologiesite Recode gisteren bekendmaakte, toont dat de strijd om de logistieke suprematie in retailland op het scherp van de snee wordt gevoerd. De geldverslindende logistiek om hun waar snel en goedkoop bij de consument te krijgen teert fors op de winstgevendheid van e-commercespelers, waarvan vele nog met verlies draaien.

Volgens Recode wil Home Depot het logistieke bedrijf vooral uit handen van Amazon houden. Want ook stichter-CEO Jeff Bezos had zijn oog laten vallen op XPO. De puur defensieve overname wordt dus vooral ingegeven door de absolute dominantie van Amazon in de VS. Dat toont ook de grafiek overduidelijk. Dit jaar groeide de omzet van Amazon uit de Amerikaanse onlineverkoop van 149 miljard naar 196 miljard dollar, een marktaandeel van bijna 44 procent. Home Depot palmt nauwelijks 1,5 procent in. Hoog tijd dus om de gigant uit Seattle eens de loef af te steken.

Al is dat maar een speldenprik voor de mastodont. Amazon heeft nu al wereldwijd een straf logistiek apparaat met 400 hoogtechnologische magazijnen en een grote vloot eigen vrachtwagens. In 2016 investeerde het fors in strategische posities in lucht- en zeevracht door de aanschaf van eigen vliegtuigen (Prime Air) en de registratie van een vrachtschipservice via een Chinees partnerbedrijf. Dit jaar werden zelfs plannen bekend voor een onderwaterdistributiecentrum.

Wat ooit als een online boekenverkoper begon, is vandaag een logistieke wereldspeler. En ook daar geldt het credo: eten of gegeten worden. The winner takes all.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud