Zeebrugge ziet autotrafiek met derde dalen

Via Zeebrugge komen de Tesla's voor de Europese markt binnen. ©Wouter Van Vooren

In de haven van Zeebrugge steeg de trafiek in de eerste jaarhelft met 14,5 procent. Maar de autotrafiek kreeg een klap van 37 procent.

Zeebrugge heeft op het eerste gezicht niet te veel geleden onder de coronacrisis. In het eerste semester werd 25,1 miljoen ton goederen behandeld, 14,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dat had bijna alles te maken met de overslag van vloeibaar aardgas (lng). Die groeide met 148 procent tot bijna 8 miljoen ton. Dit jaar meerden al 117 lng-schepen aan bij de lng-terminal van Fluxys in de haven, tegen 54 vorig jaar.

De containertrafiek - Zeebrugge is een kleine containerhaven - groeide met 14 procent naar 8,6 miljoen ton ondanks enkele geannuleerde afvaarten als gevolg van de covidcrisis.

De grote klappen vielen in de rorosector, waar de trafiek met een kwart daalde tot 6,5 miljoen ton. De overslag van nieuwe auto's - Zeebrugge is een van de grootste auto-overslaghavens ter wereld - daalde met bijna 37 procent tot net onder 1 miljoen. In juni was wel sprake van een licht herstel. De havendirectie verwacht dat die verbetering aanhoudt.

De coronacrisis had ook een enorme impact op het passagiersvervoer. Op 11 maart meerde het laatste cruiseschip in Zeebrugge aan, daarna kwam er geen enkel meer. De havenautoriteiten verwachten ten vroegste midden augustus een heropstart van de cruisebezoeken.

Ook op de ferrydiensten tussen Zeebrugge en Hull viel het passagiersvervoer sinds maart zo goed als volledig weg.

Zeebrugge verwelkomt in een normaal jaar meer dan een half miljoen passagiers. Jaarlijks meren in Zeebrugge 150 cruiseschepen aan, goed voor circa 300.000 passagiers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud