Advertentie

Zeebrugse transporteurs wapenen zich tegen brexit

Het transportbedrijf ECS neemt de logistieke groep 2XL over. Daarmee krijgt de Zeebrugse haven een nieuwe grote logistieke speler op het Verenigd Koninkrijk.

Het Zeebrugse logistieke bedrijf ECS European Containers, sinds 1995 eigendom van de Oost-Vlaamse familie De Dijcker, neemt het eveneens in Zeebrugge gevestigde 2XL over. Daardoor wordt het een beduidend 'maatje' groter.

400.000 containers
ECS en 2XL verschepen jaarlijks zoveel containers naar het VK

2XL werd in 1999 opgericht door de familie Van den Poel. De fusie, waarvan de gesprekken in april waren aangekondigd, creëert een logistieke groep met 400 miljoen euro omzet en meer dan 1.000 werknemers.

De nieuwe combinatie - voorlopig worden beide bedrijfsnamen behouden - wordt een van de belangrijkste Belgische logistieke spelers naar het Verenigd Koninkrijk. 'We verschepen jaarlijks 400.000 containers per jaar naar het Verenigd Koninkrijk', zegt topman Pieter Balcaen van ECS die ook het fusiebedrijf zal leiden. 'Daarmee komen we in de top drie.'

Geen banenverlies

Volgens Balcaen is de fusie geen herstructureringsverhaal - er gaan geen banen verloren - maar een manier om zich via een grotere schaalgrootte te wapenen tegen onder meer de brexit.

Het effect van de brexit is momenteel beperkt
Pieter Balcaen
Ceo van ECS European Containers

Balcaen: 'Het is een 1 plus 1 is 3-verhaal. We zien dat de brexit in het VK veel emoties opwekt. Voorlopig is de impact van de brexit en de daling van het pond voor ons heel beperkt. Maar de kans bestaat dat over twee jaar grotere handelsbarrières ontstaan en voorlopig zijn de havens - zowel Zeebrugge als de Zuid-Britse havens die helemaal op import zijn ingesteld - daar nog niet echt op afgestemd'.

Volgens Balcaen hoeft de brexit ook niet automatisch een negatief effect te hebben. 'De extra taksen, als die er komen, moeten immers betaald worden door de verladers, de bedrijven die goederen versturen. We zitten niet te wachten op meer papierwerk maar misschien leidt de brexit wel tot meer inkomsten'.

Geen opvolger bij 2XL

Voor ECS diende zich dankzij 2XL een opportuniteit aan om te groeien. 2XL-oprichter Jean Van den Poel wilde voor zijn zestigste zijn bedrijf verkopen omdat hij in zijn familie geen opvolgers had.

Pieter Balcaen (ECS) en Jean Van den Poel (2XL)

ECS was aldus Van den Poel de meeste geschikte overnemer.  'Ik had het bedrijf ook aan de hoogste bieder kunnen verkopen, maar dat heb ik niet gedaan, zegt Jean Van den Poel. 'Ik stond jaren geleden zelf aan de wieg van ECS voor de familie De Dijcker de aandelen overnam. Ik ken ECS dus heel goed. Ik wilde dat mijn bedrijf in goede handen kwam. Vorig jaar groeiden we met 15 procent en ook dit jaar zullen we met minstens 15 procent groeien.'

Van den Poel trekt zich terug uit het dagelijkse management maar blijft nog een tijdje 'adviseur' om de fusie in goede banen te leiden. Hoeveel ECS betaalt, wil hij niet kwijt. 'Maar ik ben heel gelukkig met de deal. Want we zijn heel complementair.'

Grote concurrenten zijn Britse spelers

ECS boekte vorig jaar een omzet van 300 miljoen euro met 700 werknemers en verscheept zowat 275.000 containers per jaar. 60 procent van de trafiek gaat naar het VK, 15 procent naar Ierland. De rest gaat via het spoor naar Duitsland, Oostenrijk en Italië. De groep baat een vloot uit van 1.100 trucks uit, waarvan zo'n 300 in eigen beheer.

Als we 's morgens vroeg in Zeebrugge vertrekken, kunnen we de volgende dag alle Britse retailers beleveren
Jean Van den Poel
Oprichter 2XL

Die trucks zullen nu meer goederen aanleveren voor de magazijnen van 2XL in Zeebrugge. 2XL - omzet 100 miljoen euro - werkt bijna uitsluitend voor Europese producenten die consumentengoederen leveren aan de grote Britse retailers als Tesco, Asda, Sainsbury en Co-op.

Van den Poel: 'In Zeebrugge stapelen we producten van al die producenten op palletten en leveren die dan via containers op maat van de klant tot in de Britse warenhuizen. Op die manier heeft die producent geen eigen logistiek magazijn meer nodig op het Europese vasteland en ook niet meer in het Verenigd Koninkrijk. Als we in Zeebrugge om 6 uur 's morgens vertrekken met onze lading, kunnen we de volgende dag alle retailers in het Verenigd Koninkrijk beleveren.'

Via deze strategie, aldus Van den Poel, 'passeert' 2XL in feite de Britse logistieke bedrijven. 'Dat zijn onze grootste concurrenten. Maar onze manier van werken is 30 procent goedkoper. De Britse retailers begrijpen dat maar al te goed. Vergeet niet: Zeebrugge is de meeste centrale plaats voor transporten naar het VK.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud