Zelfrijdende bus maakt eerste rit op Brussels Airport

De zelfrijdende bussen moeten met een gemiddelde snelheid van 20 à 25 km/u over Brussels Airport rijden. ©BELGA

Op de luchthaven van Zaventem reed de eerste zelfrijdende bus deze ochtend een demonstratierondje zonder passagiers.

Op Brussels Airport reed maandagochtend een elektrische shuttlebus zonder stuur en met enkel een dispatcher aan boord over een afgesloten stuk parking.

Momenteel is de bus, die nog volop in ontwikkeling is, enkel voor demonstratieritten op Brussels Airport. Maar de Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn en de luchthavenbeheerder hopen de zelfrijdende bus vanaf midden 2021 effectief te laten rondrijden op het luchthavendomein.

De bus volgt een voorgeprogrammeerd parcours, maar moet zich tussen het normale verkeer begeven. De constructeur 2GetThere steekt daarvoor magneten in de grond. Bovendien hangen aan de voorkant en achterkant van de bus sensoren om andere verkeersdeelnemers te herkennen.

Passagiers

Passagiers vervoeren is nog niet voor morgen. De Lijn en Brussels Airport hopen binnen een jaar een testfase te kunnen opstarten, zonder passagiers. Als alles goed verloopt, zouden er vanaf midden 2021 ook echt reizigers kunnen opstappen.

Uiteindelijk moeten negen autonome busjes, goed voor acht zitplaatsen en maximaal 20 passagiers, om de vier minuten rijden tussen de luchthaventerminal en de bedrijven en reizigersparkings van vrachtafdeling Brucargo. De gemiddelde snelheid zou 20 tot 25 kilometer per uur bedragen. Aan de ontwikkelings- en testfase van het project hangt een prijskaartje van 1,5 à 2 miljoen euro.

'Zelfrijdende voertuigen zullen mee de toekomst van het vervoer uitmaken, ook van het collectief vervoer', zei De Lijn-topman Roger Kesteloot. Hij wees op de combinatie van hoge frequentie en korte wachttijden die met de elektrische busjes mogelijk zal zijn, de klok rond.

Vertraging

De Lijn droomt al sinds 2015 van een zelfrijdende bus. Het bedrijf zette toen een samenwerking op met het auto-engineeringbedrijf Ricardo Nederland. In 2018 moesten de eerste autonome bussen in Zaventem rondrijden.

Maar pas na een lang aanslepende procedure van 2 jaar kon De Lijn in 2018 de opdracht toewijzen aan 2GetThere. Het Nederlandse bedrijf laat zijn bussen voorlopig vooral in het Midden-Oosten rijden. De Duitse toeleverancier ZF nam intussen 60 procent van 2GetThere over.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect