1 ambtenaar moet duizenden drone-verzoeken verwerken

Tom Verbruggen van Idronect, een online platform om vliegvergunningen voor drones aan te vragen. ©Photo News

De komende weken en maanden zullen wellicht duizenden dronebedrijven en –piloten een vliegvergunning aanvragen, en één ambtenaar moet die allemaal goedkeuren. Gelukkig helpt de sector haar een handje.

‘Miss drone’, zo omschrijft Erika Billen zichzelf met een kwinkslag. Als specialiste bij het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) van de federale overheidsdienst Mobiliteit komen alle aanvragen voor dronevluchten in ons land op haar bureau terecht.

Erika Billen, de 'mevrouw drone' van de Belgische luchtvaartadministratie. ©BELGA

Momenteel kunnen dronevluchten alleen vergund worden in speciale gevallen: voor testen, opleidingen of wetenschappelijk onderzoek. Alles samen spreken we al over zowat 400 operatoren die daar gebruik van maken, zegt Billen. Maar ze verwacht een veelvoud van dat aantal wanneer het koninklijk besluit van kracht wordt dat commerciële dronevluchten in ons land mogelijk maakt – wellicht ergens rond Pasen.

‘Op basis van de vragen om informatie schat ik dat er al zeker een duizendtal wachtenden zijn. En waarschijnlijk is er een slapende groep geïnteresseerden die misschien twee of drie keer zo groot is. Bovendien toont ook de overheid interesse, bijvoorbeeld om politie en brandweer met drones te laten werken.’

Zeker in het eerste jaar zal dat enorm veel werk geven. Alle beginnende bedrijfjes moeten dan hun opleidingen en licenties in orde brengen en een ‘operationeel handboek’ opstellen. Als de DGLV hun dossier goedkeurt, zullen ze na verloop van tijd niet meer voor elke vlucht apart een vergunning moeten aanvragen. Een eenvoudige notificatie volstaat dan, zolang de vlucht binnen een vooraf goedgekeurd kader blijft.

Voor één ambtenaar, plus misschien nog een administratieve kracht die er later dit jaar bijkomt, lijkt het onbegonnen werk. Billen verwacht daarom veel van een nieuw platform dat het mogelijk maakt om de hele papierwinkel te vervangen door een online aanvraag.

Idronect, zoals het platform heet, moet ervoor zorgen dat Billen alleen geldige aanvragen op haar bord krijgt. Een piloot die bijvoorbeeld een vergunning vraagt voor een verboden zone rond een luchthaven, zal sowieso geweigerd worden. Het systeem scant ook de vluchten met een bovengemiddeld risico, die van de DGLV extra aandacht moeten krijgen. Ook andere partijen zoals luchthavens kunnen zich op het platform aansluiten, zodat ze meteen een overzicht krijgen van dronevluchten in de omgeving.

De software maakt ook realtime tracking van drones mogelijk, evenals ‘geofencing’, waarbij een alarm afgaat wanneer een drone buiten een toegewezen gebied vliegt. De verwachting is dat de Europese Commissie die techniek op termijn verplicht zal maken voor alle drones.

Het nieuwe platform is een puur privé-initiatief dat in de markt wordt gezet als een freemium clouddienst. De basisversie voor amateurs en semi-professionals is gratis. Professionele klanten betalen 39 euro per piloot per maand voor een uitgebreide functionaliteit, en er is een nog completere versie op komst voor 59 euro per maand.

Het bedrijfje werkt ook samen met de drie grootste Belgische opleidingscentra voor drones (Noordzee Drones, Espace Drone en Syntra), waardoor veel piloten en start-ups de weg ernaartoe zouden moeten vinden. ‘Ik denk dat we al snel aan 1.000 registraties zullen zitten’, zegt CEO Tom Verbruggen, die zegt dat er ook nog met een vierde opleidingscentrum gepraat wordt.

Momenteel is Idronect in ons land het enige platform in zijn soort, al komen er mogelijk nog gelijkaardige initiatieven op de markt. Idronect ziet het groot: ‘Volgend jaar willen we ook in andere EU-lidstaten actief worden, en eventueel al de markt aftasten in de VS’, zegt Verbruggen. Hij zegt ook gesprekken te voeren over een kapitaalverhoging, maar noemt geen namen of bedragen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud