Afhandelingssoap nadert ontknoping

Meer dan 10.000 koffers stapelden zich op bij de Swissport-staking in mei ©BELGA

Ruim twee jaar na datum spreekt een rechter zich ten gronde uit over de geldigheid van de aanbesteding van twee afhandelingslicenties op Brussels Airport. De pleidooien starten morgen. Het Britse Menzies hoopt nu eindelijk toegang te krijgen tot de Zaventemse tarmac, Aviapartner maakt zich sterk zijn thuismarkt niet te verliezen.

Op 8 juni 2011 stond het Belgische luchtvaartwereldje in rep en roer. Brussels Airport maakte bekend dat Flightcare en Swissport de tender voor een nieuwe afhandelingslicentie (2011-2018) hadden gewonnen. Dat Flightcare het haalde, was geen verrassing: met Brussels Airlines als klant was het de sterkste speler in de handlingbranche. Maar dat Aviapartner, die andere thuisspeler, pas op de vierde plaats eindigde, kwam als een donderslag bij heldere hemel. Het bedrijf van Laurent Levaux en de private-equitygroep 3i trok onmiddellijk naar de rechter. Het Britse Menzies, dat zich eveneens onheus behandeld voelde, sloot zich daarbij aan.

De twee kregen in kort geding nagenoeg over de hele lijn gelijk, een blamage voor Brussels Airport dat er bij de aanbesteding en in de evaluatie een zootje van had gemaakt, volgens voorzitter Francine De Tandt. Het gevolg was dat de nationale luchthaven een verbod kreeg om de twee nieuwe licenties voor afhandeling op de tarmac te gunnen. Een beslissing die acht maanden later in beroep werd bevestigd. Vervelend was dat door die uitspraak er wettelijk na 1 november 2011 geen enkel afhandelingsbedrjif meer actief kon zijn op Brussels Airport: de oude licenties liepen immers af en er mochten geen nieuwe verstrekt worden.

Verlenging

Daarom besliste toenmalige staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe de bestaande licenties van Flightcare en Aviapartner voor onbepaalde tijd te verlengen met een opzegtermijn van zes maanden. In afwachting van een rechterlijke uitspraak ten gronde. Swissport, 's werelds grootste afhandelaar, had niet zoveel geduld en kocht zich een toegang door Flightcare over te nemen. Ruim twee jaar later zit Menzies nog steeds met lege handen.  'Tal van luchtvaartmaatschappijen die we elders in Europa als klant hebben, vragen wanneer we eindelijk starten', aldus Dirk Goovaerts, directeur Continentaal Europa van Menzies

CHRONOLOGIE

  • 8 juni 2011 - Brussels Airport selecteert Swissport en Flightcare ex aequo als winnaars van de aanbesteding
  • 29 juni 2011 - In kortgeding verbiedt de rechter de gunning van de licenties aan de 'winnaars'
  • 19 september 2011- Staatssecretaris Mobiliteit Etienne Schouppe verlengt de bestaande licenties voor onbepaalde duur
  • 27 februari 2012 - In beroep bevestigt de rechter de uitspraak in eerste aanleg
  • 10 mei 2012 - Swissport neemt Flightcare over en verwerft zo een afhandelingslicentie op de tarmac, naast Aviapartner
  • 18 juni 2012 - Aviapartner kondigt fusie aan met Frans WFS
  • maart 2013 - Het wordt duidelijk dat de fusie Aviapartner-WFS niet doorgaat
  • mei 2013 - Een staking van 4 dagen bij Swissport zorgt voor chaos op Brussels Airport
  • 31 augustus - Marcel Buelens verlaat Swissport België als CEO
  • 26 september - De zaak Aviapartner/Menzies tegen Brussels Airport ten gronde gepleit

Goovaerts maakt zich sterk dat Menzies ook ten gronde gelijk krijgt. Maar de vraag is of de Britse groep in dit geval snel zijn licentie zal krijgen. De verliezende partij(en) kunnen immers in beroep gaan en dan zijn we weer voor jaren vertrokken. Bovendien vraagt Aviapartner een nieuwe aanbesteding, Menzies wil dat de evaluatie van de oorspronkelijke aanbesteding overgedaan wordt 'en dan zal blijken dat we als beste uit de bus komen'. Nu Swissport, via de overname van Flightcare, al actief is op Zaventem en Aviapartner tot nader order voortwerkt met zijn voorlopige licentie, dreigt Menzies als enige verliezer achter te blijven.

Schadeclaim

'In dat geval mag de luchthaven een stevige schadeclaim verwachten', waarschuwt Goovaerts, een dreigement dat hij twee jaar geleden ook al uitte. Die schadevergoeding zal gebaseerd zijn op het businessplan dat Menzies in 2011 indiende bij de aanbesteding voor de licentieperiode van 7 jaar. Swissport schatte destijds zijn 'verlies' door het niet verkrijgen van de licentie op 2 miljoen euro per maand, wat over de looptijd van de licentie 168 miljoen geeft. Als de verwachte nettowinst als criterium wordt gebruikt - Menzies haalt marges van 5 procent - komt men eerder in de buurt van 30 tot 50 miljoen euro.

RESULTATEN TENDER JUNI 2011

  1. Swissport 72,4%
  2. Flightcare 72,4%
  3. Menzies 72,1%
  4. Aviapartner 45,6%
  5. Celibi 38,5%

'Maar waarom stelt men de markt niet gewoon open', vraagt Goovaerts zich af. Vandaag beperkt een KB het aantal licenties op de tarmac voor de afhandeling van passagiersvliegtuigen tot twee. 'Schouppe was voorstander van een uitbreiding tot drie, ik weet niet waarom zijn opvolger Wathelet dat niet wil. Laat de markt haar werk doen en de luchtvaartmaatschappijen kiezen welke afhandelaar ze prefereren.' Goovaerts ontkent dat Zaventem te klein is voor meer dan twee afhandelaars en betwist dat dit zou leiden tot sociale afbraak. 'Bij overdracht van contracten kunnen afspraken gemaakt worden over het overnemen van personeel.'

Concurrentie

Door de felle concurrentie in Zaventem, de druk van de luchtvaartmaatschappijen om de prijzen te verlagen en steeds terugkerende sociale onrust, is zowel Swissport als Aviapartner vorig jaar in het verlies beland. Dit jaar zal het niet anders zijn. Vindt Menzies het nog altijd de moeite in Brussels Airport te starten? 'We hebben een duidelijk businessplan en als we niet geloofden dat we hier op termijn een opbrengst van 15 procent op het geïnvesteerde kapitaal en een nettomarge van 5 procent kunnen realiseren, hadden we niet meegedaan aan de aanbesteding. Maar eerst moeten we natuurlijk een licentie krijgen.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud