Air France-KLM ontkent overnameplannen failliet Alitalia

©ANP XTRA

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep zegt geen bod te hebben uitgebracht op de noodlijdende Italiaanse vliegtuigmaatschappij Alitalia.

Daarmee reageert Air France-KLM op beweringen van de Italiaanse minister van Industrie Carlo Calenda, die vrijdag zei dat de Air France-KLM samen met de Britse prijsvechter EasyJet een bod had gedaan op de failliete boedel van Alitalia. Ook Lufthansa en de Amerikaanse investeerder Cerberus zouden een voorstel op tafel hebben gelegd.

Maar in een mededeling laat Air France-KLM zaterdag weten geen betrokken partij te zijn in het overnameproces. Er is geen bod uitgebracht en het Frans-Nederlandse concern zegt evenmin toegang te hebben tot vertrouwelijke bedrijfsinformatie van Alitalia. 

Air France-KLM beleefde weinig plezier aan de investering in 2009 in de doorstart van Alitalia.

De Italiaanse minister zei op de Italiaanse televisie dat hij de drie biedingen zal bespreken met de bewindvoerders van Alitalia. ‘Daarna wordt er een korte periode ingelast om erachter te komen welk van deze biedingen de beste is en welke nog kunnen worden verbeterd.’

Financiële puinhoop

Air France-KLM was in 2009 betrokken bij een doorstart van Alitalia, maar beleefde weinig plezier aan die investering. Het Italiaanse bedrijf bleef de verliezen opstapelen. Toen het opnieuw met de pet rond moest bij de aandeelhouders, besloot het Frans-Nederlandse bedrijf niet langer mee te doen en zijn belang te laten verwateren

Etihad Airways sprong in het gat, maar wist Alitalia evenmin op de rails te krijgen. Het bedrijf uit Abu Dhabi trok zich vorig jaar terug als geldschieter, waarna Alitalia failliet ging. Sindsdien wordt gezocht naar een koper. Topman Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM liet afgelopen najaar al weten geen interesse te hebben. 

Alitalia maakt nog altijd deel uit van het samenwerkingsverband dat Air France-KLM heeft met het Amerikaanse Delta Air Lines voor vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten.

Alitalia beschikt over een relatief jonge vloot van circa honderd vliegtuigen. Ook de landingsrechten in met name Rome en Milaan zijn van grote waarde. De partij die Alitalia overneemt, zal wel de garantie eisen dat er flink kan worden gesaneerd. Sinds de oprichting in 1947 leed het voormalige staatsbedrijf vrijwel uitsluitend verlies. Er werken nu nog zo'n 12.500 mensen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content