Amper concurrentie voor bagageafhandeling op Zaventem

Aviapartner en Swissport hebben vandaag de handlinglicenties op Zaventem in handen. ©BELGA

De bagageafhandelaars Swissport en Aviapartner liggen in polepositie om hun licentie op Brussels Airport te verlengen. De Franse uitdager WFS kwam een kwartier te laat. Ook de Schotse kwelduivel Menzies ligt uit de strijd.

Een kwartier: zoveel was de Franse afhandelaar WFS te laat om de concurrentiestrijd bij Brussels Airport helemaal open te gooien. De luchthaven kent begin volgend jaar opnieuw de zevenjarige licenties voor de afhandeling van passagiers- en vrachtvluchten op Zaventem toe.

De licenties, vandaag in handen van het Belgische Aviapartner en het Zwitserse Swissport, zijn belangrijk. Enkel bedrijven met een licentie mogen op het tarmac vliegtuigen laden en lossen, maar ook andere diensten aanbieden, zoals het achteruitduwen van een vliegtuig dat klaar is voor vertrek. De activiteiten zijn in zeven jaar tijd volgens schattingen goed voor een omzet van 250 miljoen euro.

WFS kwam te laat om Swissport en Aviapartner het vuur aan de schenen te leggen. De Fransen stuurden hun dossier een kwartier te laat op.

Maar WFS, dat vandaag al cargoactiviteiten op Zaventem uitvoert waarvoor geen licentie nodig is, kwam te laat om Swissport en Aviapartner het vuur aan de schenen te leggen. De Fransen stuurden hun dossier een kwartier te laat op. Pas enkele uren later viel op de luchthaven het cruciale geprinte dossier in de brievenbus. Maar de vertraging was niet het hoofdprobleem van de uitsluiting. ‘Het dossier was slecht: dat is de reden’, klinkt het bij de luchthaven.

WFS is niet de enige van de zeven kandidaten die uit de race ligt. De handlingdienst van de luchthaven van München trok zich vrijwillig terug.

Rechtszaak

Ook andere belangrijke uitdager ligt uit de race: Menzies. Het dossier van de Schotten moest naar verluidt nog worden goedgekeurd door hun eigen raad van bestuur, waardoor het niet voldeed aan de voorwaarden. Met het uitvallen van Menzies is Brussels Airport verlost van een oude kwelduivel.

2011
Brussels Airport is nog altijd in een rechtszaak verwikkeld met Menzies over de dramatisch verlopen licentieprocedure in 2011.

De luchthaven is nog altijd verwikkeld in een rechtszaak met de Schotten na de dramatisch verlopen licentieprocedure in 2011. Brussels Airport kende toen alle licenties toe aan Flightcare (de voormalige bagagetak van Sabena) en Swissport. Verliezers Menzies en Aviapartner stapten naar de rechtbank en kregen gelijk. De federale regering kende daarop de licenties ‘tijdelijk’ toe aan Swissport, dat Flightcare intussen had overgenomen, en Aviapartner, de vorige licentiehouder.

Daardoor bleef alleen Menzies met lege handen achter. Via de rechtbank hopen de Schotten toch nog een schadevergoeding uit de brand te slepen. Door die juridische perikelen gaat Brussels Airport nu erg behoedzaam te werk in de procedure.

Zwakke Spanjaarden

Het afvallen van de drie uitdagers holt de strijd om de handlinglicenties volledig uit. Acciona, de enige overblijvende kandidaat voor de twee handlinglicenties voor passagiersvluchten, is een zwakke partij. Het Spaanse concern, dat vooral in de bouw actief is, verloor onlangs een belangrijk contract op de luchthaven van Frankfurt. Op twee andere bekende luchthavens, Düsseldorf en Palma de Mallorca, likt het zijn wonden na het faillissement van zijn belangrijkste klant, Air Berlin.

Ook voor de vrachtlicenties moeten Aviapartner en Swissport weinig concurrentie vrezen. Voor het belangrijkste deel van die licentie, de afhandeling op de ramp, zijn er nog vier kandidaten. Behalve om Aviapartner en Swissport gaat het om Dnata uit Dubai en opnieuw Acciona.

3
Voor een deel van de cargo-activiteiten zijn er drie kandidaten voor drie licenties.

De Spanjaarden zijn geen kandidaat voor het minder belangrijke cargodeel van het vrachttransport. Daarvoor zijn er met Aviapartner, Swissport en Dnata maar drie kandidaten voor drie licenties, en is de strijd dus beslecht.

Vers bloed

Swissport en Aviapartner komen dus wellicht als grote overwinnaars uit de bus. Voor het Belgische Aviapartner van mede-eigenaar en voorzitter Laurent Levaux is het een erezaak om op de nationale luchthaven te werken. Maar door zijn link met Sabena is Zaventem ook voor Swissport belangrijk.

Op de luchthaven hoopten sommigen nochtans op vers bloed. Swissport en Aviapartner, die jaarlijks 14,5 miljoen stuks bagage verslepen, hebben er niet de beste reputatie. Regelmatige stakingen van het personeel tegen de hoge werkdruk en de slechte werkomstandigheden treffen telkens duizenden passagiers.

23 miljoen euro
Aviapartner had in 2015 al voor 23 miljoen euro overgedragen verliezen opgestapeld.

Beide bedrijven schrijven al jaren rode cijfers. Aviapartner had in 2015 al voor 23 miljoen euro overgedragen verliezen opgestapeld. Swissport heeft zijn broek gescheurd aan een slechte deal met Brussels Airlines, waaraan de afhandelaar 7 miljoen per jaar verliest.

Beide afhandelaars hopen het tij te keren door het nieuwe contract van de Belgische luchtvaartmaatschappij, goed voor een jaaromzet van 35 miljoen euro, binnen te halen. Brussels Airlines moet die knoop binnenkort doorhakken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud