reportage

Antwerpse luchthaven vangt reizigers vlot op

CEO Marcel Buelens kijkt uit op een 'vreemde' gast op zijn luchthaven. Brussels Airlines week met vijf vluchten uit naar Deurne. ©Siska Vandecasteele

Door de vele afgeleide vluchten uit Brussel zijn het de drukste dagen in de geschiedenis voor onze regionale luchthavens. En toch slagen ze er wonderwel in de extra passagiers te verwerken. ‘We kunnen het beste helpen door niet teveel hooi op de vork te nemen.’

‘Verdomme, waarom zijn we toch zo’n wandelende stereotypen?’ Een jong Amerikaans koppel, op doorreis door Europa, zucht aan de ingang van Antwerp International Airport. Wie er binnen wil, moet alle bagage uitgebreid laten controleren door de politie. Ook de vier enorme koffers die het duo bij heeft, dus. ‘Gelukkig zijn we op tijd.’

Iedereen moet door de strenge controle aan de inkom, ook de leveranciers van het restaurant. ©Siska Vandecasteele

De strenge ingangscontrole is het logische gevolg van de aanslagen die Brussel troffen dinsdag. Maar ze zijn niet het enige gevolg voor de normaal erg rustige regionale luchthaven in Deurne. Omdat de Brusselse luchthaven nog even dicht blijft, worden zo veel mogelijk Europese vluchten afgeleid naar de regionale luchthavens in Antwerpen, Oostende, Luik en Charleroi. Brussels Airlines wijkt bijvoorbeeld met 5 vliegtuigen uit naar Deurne, terwijl sommige maatschappijen die sowieso op Deurne vliegen, hun frequentie optrekken.

‘Normaal zitten we hier met 18 bewegingen (vliegtuigen die opstijgen of landen, red.) per dag’, legt Marcel Buelens, CEO van zowel de Antwerpse als de Oostendse luchthaven, uit. ‘Daar komen er door de huidige omstandigheden 30 bovenop. Dat is goed voor 1.000 à 1.500 passagiers per dag.’ Het is bijna een verdriedubbeling voor de regionale luchthaven, en dat van de ene dag op de andere.

Noors koppel Christian en Kate wacht geduldig op een vlucht naar het Zweedse Göteborg. ©Siska Vandecasteele

Die hele verhuis is de grootste logistieke operatie die onze luchtvaartsector ooit heeft gekend. Maar wie in Antwerp International Airport rondloopt, merkt daar eigenlijk weinig van. Enkel aan de inkom is het door de stringente controle even aanschuiven. Eens binnen, krijg je als bezoeker nooit het gevoel van een overrompeling, ook al zijn het dan de drukste dagen die de luchthaven ooit heeft meegemaakt. Zeker vrijdag – de start van de Paasvakantie – verwacht Buelens een record.

Dat alles schijnbaar toch op wieltjes loopt, is het gevolg van een bewuste keuze, aldus Buelens. ‘We wilden helpen. En dat doe je het best door niet teveel hooi op je vork te nemen. We hebben bewust wat marge ingecalculeerd. Met chaos help je niemand. Toen ik hoorde dat de luchthaven van Luik er 50 bijneemt, dacht ik meteen: dat loopt fout. Hun ogen zijn vrees ik wat groter dan hun maag.’

De nieuwe bagageband in Deurne, die schuilt onder een tent uit de tuin van CEO Marcel Buelens. ©Siska Vandecasteele

De Antwerpse luchthaven heeft ook het ‘geluk’ dat het net bezig is met enkele belangrijke uitbreidingen. Zaken als een nieuw restaurant en een grotere inkomhal zijn nog niet gebruiksklaar, maar er is bijvoorbeeld wel al een grotere bagageband in gebruik genomen. ‘Het gebouw moeten we er wel nog rondzetten’, lacht Buelens. ‘Zie je die witte tent die erover staat? Die komt uit mijn tuin.

Deurne heeft zich dan misschien niet laten overrompelen, om de boel vlot te laten verlopen was er wel aardig wat extra volk nodig. Maar ook dat bleek geen al te groot probleem. ‘Onze eigen mensen kwamen zich spontaan melden om extra diensten te draaien’, zegt Buelens. ‘Iedereen wil zijn steentje bijdragen. Er zijn ook mensen van Brussels Airlines overgekomen, en ik verwacht de komende dagen nog volk uit Brussel. Luchtvaartpersoneel is sowieso erg mobiel. En ze zijn niet graag technisch werkloos.’

Buelens voorziet dus geen grote logistieke problemen, ook al zou Brussels Airlines langer dan het Paasweekend op Antwerpen blijven vliegen. ‘Onze mensen worden ook moe, natuurlijk. Maar de Paasvakantie overbruggen zou moeten lukken.’

Voor de Antwerpse taxichauffeurs zijn de 1.000 à 1.500 extra passagiers in Deurne een meevaller. ©Siska Vandecasteele

De CEO kijkt stiekem zelfs al wat verder vooruit in de toekomst. ‘We doen dit om te helpen, laat dat duidelijk zijn. We hebben zelfs nog geen contract opgesteld met Brussels Airlines, we hebben gewoon gedaan wat moest gebeuren. Maar we zijn er niet blind voor dat dit een moment is om aan maatschappijen te laten zien wat we kunnen. We creëren hiermee een bepaalde sympathie. Wie weet vloeit daar in de toekomst wel business uit voort.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud