Aviapartner en Swissport vrezen voor erkenning op Brussels Airport

©BELGA

De bagageafhandelaar Aviapartner Belgium trekt naar de Raad van State uit protest tegen zijn tijdelijke erkenning door de federale overheid.

Kafka op de nationale luchthaven. Na jaren van sociale onrust en operationele chaos botsen Swissport en Aviapartner op een ernstig administratief probleem. De tijdelijke erkenning die het Directoraat-generaal Luchtvaart van de federale overheidsdienst Mobiliteit beide bagageafhandelaars begin 2016 toekende, en een keer verlengde, loopt op 31 januari 2018 af.

De twee grootste spelers op Brussels Airport hebben de erkenning nodig om te mogen laden en lossen op de tarmac van de nationale luchthaven. Daarvoor moeten Swissport en Aviapartner aantonen dat ze drie maanden kunnen voortwerken, mochten ze zonder inkomsten vallen. Bovendien moeten de bedrijven ook een zakenplan voor de komende drie jaar en hun jongste vijf geauditeerde jaarrekeningen voorleggen.

Maar beide zitten in een benarde financiële situatie. Swissport Belgium verloor de voorbije jaren elk jaar 7 miljoen euro aan een verlieslatend contract met Brussels Airlines. Aviapartner Belgium heeft al voor 23 miljoen euro overgedragen verliezen opgestapeld. Beide bedrijven kampen met een negatief eigen vermogen en hebben hun jaarrekening van 2016 nog altijd niet ingediend.

Licentie

Bij Aviapartner is het onduidelijk hoe oud-CEO en mede-eigenaar Laurent Levaux orde op zaken zal stellen. Swissport, dat de voorbije jaren al verschillende kapitaalverhogingen doorvoerde, wil 11 miljoen euro herkapitaliseren om de oude verliezen aan te zuiveren. Maar de aandeelhouders twijfelen over die investering omdat het bedrijf niet zeker is van een nieuwe licentie op Brussels Airport.

Naast de ‘erkenning’ van het Directoraat-generaal Luchtvaart moeten de handlers op Brussels Airport namelijk ook een ‘licentie’ van de luchthaven hebben. De twee licenties die Brussels Airport uitreikt, zijn vandaag in handen van Swissport en Aviapartner, maar ze lopen af in oktober 2018. Ten vroegste midden februari, dus ná het aflopen van de huidige erkenning van Aviapartner en Swissport, kent Brussels Airport de licenties opnieuw toe. De federale erkenning is een voorwaarde om die licentie te krijgen.

Beslissing

Het Directoraat-generaal Luchtvaart neemt naar eigen zeggen in de loop van januari een beslissing over het verlenen van een definitieve of tijdelijke erkenning. Mochten beide bedrijven naast een erkenning van de federale overheid grijpen, dan verzeilen de grootste bagageafhandelaars van Brussels Airport in de onwettelijkheid. Dan mogen beide bedrijven niet meer werken op de nationale luchthaven, hoewel Swissport onlangs nog zijn megacontract met Brussels Airlines wist te verlengen.

Aviapartner wil daarop niet wachten. Het Belgische bedrijf heeft beroep aangetekend bij de Raad van State tegen de beslissing van het Directoraat-generaal Luchtvaart om enkel een voorlopige erkenning toe te kennen, bevestigt Sven Heyndrickx, woordvoerder van de federale overheidsdienst Mobiliteit.

Swissport stapte niet naar de Raad van State. Het bedrijf vroeg opnieuw een verlenging van de tijdelijke erkenning tot 1 november 2018 aan, wanneer de nieuwe licenties van Brussels Airport in werking treden. Naar verluidt hoopt Swissport op een politieke oplossing voor het erkenningsprobleem. De federale overheid riskeert dure rechtszaken als een handler wel een licentie van Brussels Airport maar geen federale erkenning krijgt. Waarnemers verwachten dat beide bedrijven opnieuw een tijdelijke erkenning van een jaar zullen krijgen.

Dubbele procedure

De bagageafhandelaars klagen over de dubbele procedure die nu bestaat. ‘Twee verschillende instellingen voeren een gelijkaardige controle uit. Het gevolg is dat er mogelijk geen handlers meer op Brussels Airport mogen werken’, zucht een betrokkene.

Eén geluk hebben Swissport en Aviapartner: door het gebrek aan concurrentie is de kans zeer groot dat ze een zevenjarige licentie van Brussels Airport binnenhalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect