Belgische Ryanair-piloten dreigen met staking

©Bloomberg

Ook de Belgische piloten van de Ierse lagekostenspeler Ryanair overwegen acties tegen de slechte werkomstandigheden. ‘We zijn er klaar voor.’

Nadat Ryanair deze zomer de vluchten van 700.000 reizigers heeft geschrapt, riskeren klanten van het Ierse luchtvaartbedrijf binnenkort opnieuw problemen. De piloten van Ryanair overwegen te staken tegen de abominabele werkomstandigheden en slechte verloning.

Ook in België circuleren actieplannen. ‘We zijn er klaar voor’, zegt een Ryanair-piloot op de basis van Charleroi, die in het Ierse hoofdkantoor als rebels te boek staat. ‘Acties zijn zeer realistisch.’ Anderen zijn voorzichtiger. ‘We horen al twee jaar dat ze bij Ryanair gaan staken’, zegt een insider op Brussels Airport. ‘Maar het is de laatste stap die nooit wordt gezet.’

De vermoedelijk 200 piloten die Ryanair in Zaventem en Charleroi heeft, staan immers zwak. ‘In België hebben we geen wapens’, beseft de piloot. ‘We kunnen ons enkel ziek melden en dat zal iedereen doen.’

Mogelijk krijgen de Belgische piloten hulp uit het buitenland. De Britse pilotenbond heeft zijn leden gisteren gevraagd of ze juridische acties voor betere rechten willen ondernemen. Italiaanse vakbonden kondigden onlangs aan dat de gesyndiceerde cabinepersoneelsleden en piloten deze middag tussen 14 en 18 uur willen staken. De actie heeft mogelijk impact op andere Ryanair-basissen.

‘Als Ryanair raakt aan de piloten in Italië, is het hek van de dam’, klinkt het. ‘Dan zijn er gevolgen in heel Europa’. Maar Ryanair is niet onder de indruk. ‘Het is al voor de vijfde keer dat Italiaanse bonden een staking aankondigen en die dan annuleren.’

Vakantieregeling

Een collectieve actie zou een unicum zijn voor Ryanair. De flamboyante topman Michael O’Leary steekt zijn afschuw voor vakbonden niet onder stoelen of banken. Het bedrijf stelt in elke basis een raad aan, die weinig macht heeft. Maar deze zomer daverde het succesmodel van Ryanair op zijn grondvesten.

KORT

De piloten van Ryanair komen in opstand tegen de slechte werkomstandigheden en verloning bij de Ierse luchtvaartmaatschappij. Nadat de piloten van de belangrijkste Ryanair-basis in Londen een beperkte loonsverhoging afwezen, stijgt de spanning ook op andere Europese luchthavens. Deze middag plannen de Italiaanse piloten een vierurenstaking. Mogelijk volgen de komende weken ook collectieve acties in Zaventem en Charleroi.

Door een probleem met de vakantieregeling en de planning van de piloten beschikte het bedrijf over te weinig personeel om alle vluchten uit te voeren. Bovendien kampt Ryanair met een pilotentekort omdat ervaren piloten overlopen naar beter betalende concurrenten, al ontkent de Ierse budgetvlieger dat. Daarom zag Ryanair zich genoodzaakt duizenden vluchten te schrappen. De maatregel trof honderdduizenden reizigers.

Door de plotse vakantiechaos roken de piloten hun kans. Het personeel klaagt al jaren over de slechte werkomstandigheden. Vooral de situatie van freelancers, die in België meer dan de helft van de Ryanair-piloten uitmaken, is benard. Ze werken vaak op een ‘nul uur’-basis, waarbij ze niet betaald worden als ze aan de grond staan. Drank en snacks in het vliegtuig moeten ze zelf betalen.

Ryanair-topman Michael O'Leary. ©Photo News

Om te protesteren tegen die situatie richtten piloten onlangs de European Employee Representative Council (EERC) op. Ryanair, dat elk gesprek met dat collectief weigert, hoopte de revolte te bezweren door een loonsverhoging te bieden aan piloten op de grootste basissen van Dublin en Londen Stansted, die samen meer dan de helft van alle piloten leveren. Maar een meerderheid van de Londense piloten stemde het voorstel vorige week weg.

De EERC eiste daarop een loonsverhoging van 134 procent. De club hoopt steun te vinden op de 86 Ryanair-basissen in Europa en Noord-Afrika. Vorige week waarschuwde de EERC in een brief voor ‘collectieve acties in alle basissen in heel Europa, als dat noodzakelijk wordt’. ‘We hopen dat het niet zal gebeuren, maar we moeten het plannen om effectief te zijn.’ Gezien de enorme financiële middelen van Ryanair, dat dit jaar 1,4 miljard euro winst verwacht, hebben buitenlandse vakbonden alvast een oorlogskas opgebouwd om de piloten te steunen.

‘We zijn begonnen met een uitgereikte hand, en daarop heeft Ryanair vriendelijk geantwoord: fuck off. Dat principe heeft Ryanair grootgemaakt’, zucht de Belgische piloot. ‘Maar het gaat ons niet om de poen, wel om een betere samenwerking.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud