Brussels Airlines bezuinigt tot 15 procent

©REUTERS

Bernard Gustin, de CEO van Brussels Airlines, wil de kosten met 10 tot 15 procent naar omlaag halen. ‘Het kostenverschil met de lowcostspelers moet zo klein mogelijk blijven.’

Brussels Airlines bespaarde de voorbije drie jaar 15 procent op zijn operationele kosten via een waaier aan maatregelen, zoals besparingen op het personeel, een harmonisatie van de vloot en een verbetering van de processen op de luchthaven, zoals een efficiëntere bagageafhandeling en een slimmere organisatie van de catering.

CEO Bernard Gustin ziet ruimte om nog eens dezelfde inspanning te doen in de komende jaren, zegt hij in een interview met De Tijd. ‘We moeten onze kosten nog minstens 10 à 15 procent naar beneden brengen. In 2017 zijn onze kosten al 5 procent gedaald.’

‘We doen dat op een slimme manier’, benadrukt hij. ‘Door de overname van Thomas Cook Airlines Belgium voegen we 24 bestemmingen toe aan ons netwerk, maar hebben we ook een oplossing voor ons ‘syndroom van de zaterdagmiddag’.'

©MEDIAFIN

'Vroeger vlogen onze vliegtuigen op zaterdag tot de middag om passagiers voor onze langeafstandsvluchten aan te voeren. Dan stonden ze stil tot zondag. Dankzij Thomas Cook Airlines vliegen die toestellen nu na de ochtend nog naar Sharm-el-Sheikh of Dar es Salaam. Dat is zeer positief voor de productiviteit van onze vliegtuigen en een manier om onze kosten naar beneden te brengen.’

Volle dochter

Brussels Airlines nam eind oktober de activiteiten van de chartermaatschappij Thomas Cook Airlines Belgium over. Het overgrote deel van de Thomas Cook-vakantiegangers vliegt daardoor met Brussels Airlines. Dat maakt dat de luchtvaartmaatschappij, sinds een jaar een volle dochter van het Duitse Lufthansa, in 2017 de kaap van 9 miljoen passagiers overschrijdt.

Gustin had eerder al laten verstaan dit jaar op 9 miljoen reizigers te mikken. Vorig jaar telde de maatschappij een recordaantal van 7,74 miljoen reizigers. Eind november zat Brussels Airlines al aan 8,4 miljoen.

Die groei kwam er niet alleen door de overname van Thomas Cook Airlines, maar ook door nieuwe, grotere toestellen en een hoger aantal bestemmingen.

Extra service

Volgens de CEO zijn passagiers voor de extra service bij Brussels Airlines bereid een meerprijs te betalen tegenover prijsvechters als Ryanair. De voorwaarde is dan wel dat de prijskloof met de lowcosters niet te groot wordt. Die strategie zet ook de winstmarges van de Brusselse luchtvaartmaatschappij onder druk.

‘Om onze passagiers tevreden te houden, moeten we service aan attractieve prijzen bieden. Maar om winstgevend te blijven, moet het kostenverschil zo klein mogelijk blijven.’ Over 2016 maakte Brusselse Airlines 15 miljoen euro winst.

Voor de nabije toekomst ziet Gustin twee tegenovergestelde krachten. ‘We zien dat de lagekostenspelers op Zaventem zich wat terugtrekken door de moeilijke markt maar ook door onze agressieve aanpak. Tegelijk gaat de kerosineprijs wat omhoog. We zullen de effecten daarvan de komende maanden zien.’

Grotere vliegtuigen

Brussels Airlines noemt zich ‘een van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen in Europa’. De groei is onder meer te danken aan grotere vliegtuigen. De Avro-vliegtuigen met 98 zetels, waarmee de opvolger van Sabena 15 jaar geleden van start ging, werden vervangen door grotere Airbus-toestellen met 40 tot 80 procent meer zetelcapaciteit.

Gustin mikt in 2018 op 10 miljoen passagiers, wat een verdubbeling zou betekenen tegenover tien jaar geleden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content