Brussels Airlines moet overheidssteun terugbetalen

©Photo News

De federale regering vraagt de 19 miljoen euro staatssteun terug die ze in 2014 aan de luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines, TUI fly en Thomas Cook Airlines gaf.

Dat blijkt uit een koninklijk besluit dat vrijdag werd gepubliceerd in het Staatsblad, en waarover het persagentschap Belga bericht.

De steun, officieel een 'toelage voor de ondersteuning van infrastructuur inzake beveiliging', was bestemd voor Brussels Airport Company. Die moest het geld doorstorten aan die luchtvaartmaatschappijen die in 2012 minstens 400.000 vertrekkende passagiers hadden in Zaventem.

In de praktijk was de overheidssteun vooral bedoeld voor Brussels Airlines, maar ook voor de chartermaatschappijen TUI fly (toen nog Jetairfly) en Thomas Cook Airlines. Brussels Airlines had op de steun aangedrongen om zijn loonkostenhandicap met de lagekostenmaatschappijen Ryanair, dat in die periode in Zaventem zou neerstrijken, te compenseren.

Klacht bij Europa

De toelage was niet naar de zin van Ryanair en concurrent Vueling, die een klacht indienden bij de Europese Commissie. Die opende een inbreukprocedure. Door de steun terug te vorderen, kon België een Europese veroordeling vermijden.

Minister van Mobiliteit François Bellot heeft nu beslist om het koninklijk besluit over de toelage in te trekken en het uitgekeerde geld terug te vorderen, zo staat in het Staatsblad.

Brussels Airlines

De toelage bedroeg 19 miljoen euro per jaar gedurende drie jaar, maar werd alleen in het eerst jaar (2014) uitgekeerd. Omwille van de inbreukprocedure werd de toelage in 2015 en 2016 niet gestort.

Het grootste deel van de subsidie (16,8 miljoen euro) ging naar Brussels Airlines, dat het bedrag enkel in 2014 als provisie in de boeken schreef.

Brussels Airlines hoopt het geld nu op een andere manier te recupereren. 'We kregen in 2012 het engagement van de overheid om een level playing field te creëren in de vorm van een verlaging van de sociale lasten', zegt woordvoerster Kim Daenen.

'Onze sociale lasten liggen immers veel hoger dan bij Ryanair, dat die in Ierland betaalt terwijl hun crew in België werkt. Dat levert oneerlijke concurrentie op. Wij hopen dat de Belgische overheid aan alternatieven werkt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud