Brussels Airport verlengt licentie Swissport en Aviapartner

Brussels Airport reikte opnieuw de handlinglicenties voor de komende zeven jaar uit. ©BELGA

Bij gebrek aan concurrentie mogen de fel bekritiseerde bedrijven Swissport en Aviapartner zeven jaar langer de bagage op Brussels Airlines afhandelen.

Dat vernam De Tijd. 

Enkel bedrijven met een licentie mogen op het tarmac van Zaventem vliegtuigen laden en lossen, maar ook de check-in van luchtvaartmaatschappijen verzorgen of vliegtuigen achteruitrollen. Die activiteiten zijn in zeven jaar tijd volgens schattingen goed voor een omzet van 250 miljoen euro.

Dat Swissport en Aviapartner tot 2025 op de luchthaven actief mogen blijven, is geen verrassing. Swissport kon onlangs het felbegeerde contract met Brussels Airlines, de belangrijkste speler op Zaventem, verlengen. Dat felbegeerde contract maakt Swissport incontournable.

Aviapartner is een Belgisch bedrijf dat onder meer voor de Ierse lowcostmaatschappij Ryanair werkt.

Swissport en Aviapartner kregen enkel concurrentie van het Spaanse Acciona. Maar het Spaanse concern, dat vooral in de bouw actief is, staat zwak. Het bedrijf verloor onlangs een belangrijk contract op de luchthaven van Frankfurt. Op twee andere bekende luchthavens, Düsseldorf en Palma de Mallorca, likt het zijn wonden na het faillissement van zijn belangrijkste klant, Air Berlin.

De andere kandidaten waren eerder al afgevallen. De Franse afhandelaar WFS diende zijn dossier een kwartier te laat in. Het dossier van het Schotse Menzies voldeed niet aan de voorwaarden. De handlingdienst van de luchthaven van München, een concurrent van Zaventem, trok zich vrijwillig terug uit de strijd.

Veel kritiek

Op de luchthaven hoopten sommigen nochtans op vers bloed. Swissport en Aviapartner, die jaarlijks 14,5 miljoen stuks bagage verslepen, hebben er niet de beste reputatie. Regelmatige stakingen van het personeel tegen de hoge werkdruk en de slechte werkomstandigheden treffen telkens duizenden passagiers.

Bovendien zitten beide bedrijven in een benarde financiële situatie.

Swissport Belgium verloor de voorbije tijd 7 miljoen euro per jaar aan het verlieslatende contract met Brussels Airlines. Eind 2016 had het 12 miljoen euro aan overgedragen verliezen opgestapeld. 

Na twee kapitaalsverhogingen van 5 miljoen euro in 2016, pompte de Chinese eigenaar HNA eind vorig jaar nog eens 7 miljoen euro in Swissport Belgium, en gaf het ook een financiële garantie van 3 miljoen euro. Zo kon Swissport, actief op 240 luchthavens, voldoen aan de financiële licentievoorwaarden van Brussels Airport.

Aviapartner Belgium heeft al voor 23 miljoen euro overgedragen verliezen opgestapeld. De jaarrekening voor 2016 is nog altijd niet gepubliceerd. Het is onduidelijk of de eigenaars van Aviapartner, voormalig CEO Laurent Levaux en de Amerikaanse investeringsgroep HIG, het bedrijf extra geld toestaken. Aviapartner is actief op 40 luchthavens. 

Nieuwe cargo

Ook voor de vracht zien Swissport en Aviapartner hun licentie verlengd. Brussels Airport mocht voor het eerst een derde cargolicentie uitreiken. Die gaat naar DNata, de handlingtak van de luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai.

Acciona was ook kandidaat voor de cargolicentie. Maar de Spanjaarden deden enkel mee voor het belangrijkste deel van die licentie, de afhandeling op de ramp, en niet voor het minder belangrijke cargodeel van het vrachttransport.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content