Advertentie

'Brussels Airlines pleegt machtsgreep op reisagenten'

©BELGA

De Lufthansa-groep en dus ook Brussels Airlines rekent vanaf september een toeslag van 16 euro aan voor elk ticket geboekt via een een computerreservatiesysteem als Amadeus. Jan Van Steen, voorzitter van de grote reisagenten, spreekt van een 'machtsgreep'.

Steeds meer consumenten en kmo’s boeken hun vliegticket rechtstreeks via de website van een luchtvaartmaatschappij. Voor lagekostenmaatschappijen als Ryanair ligt dat cijfer ruim boven 90 procent. Voor reizen met de ‘traditionele’ luchtvaartmaatschappijen loopt de reservatie van een ticket echter nog voor meer dan 60 procent via de reisagent en 80 procent van die reisbemiddelaars doen daarbij een beroep op een zgn. global distribution system (GDS) à la Amadeus of Sabre.

De kosten die een GDS per boeking aanrekent liggen hoog, ook omdat de gemiddelde ticketprijs de voorbije jaren een dalende trend vertoont, zo klagen de luchtvaartmaatschappijen. Voor de Lufthansa-groep lopen ze jaarlijks op tot ruim 100 miljoen euro. Voor Brussels Airlines, lid van die LH-groep, gaat het om meer dan tien miljoen, zo verzekerde Lars Redeligx, commercieel directeur van de Belgische luchtvaartmaatschappij, in een conferencecall. Lufthansa heeft 45 procent in Brussels.

‘De Lufthansa Groep – en dus ook Brussels Airlines – heeft daarom beslist zijn ‘commerciële strategie te heroriënteren’. Vanaf 1 september rekenen de maatschappijen van de groep een toeslag van 16 euro aan voor elk ticket ‘dat uitgeschreven wordt via een GDS’. Op die manier wil Brussels Airlines de reisagenten uiteraard in de richting van zijn eigen website duwen. Bovendien creëert de LH-groep een speciale website voor die reisagenten, www.LHGroup-agent.com.

Reisagenten

Voor de consument zal er de facto weinig veranderen, voor bedrijven kan de kostprijs lichtjes verhogen, maar 16 euro op een ticket van bijv. 600 euro maakt niet veel uit. Vooral de reisagenten voelen zich de dupe. 'Ik kan niet anders dan dit beschouwen als een machtsgreep van een dominante speler in Europa die de reisagent en de zakenreiziger hard treft', aldus Jan Van Steen, voorzitter van de Belgian Travel Organisation (BTO), een vereniging die de grote reisagenten groepeert.

Reactie van de ECTAA dat de nationale verenigingen van reisagenten in 31 Europese landen vertegenwoordigt:

In een persmededeling van de ECTAA wordt Lars Thykier, voorzitter van de vereniging als volgt geciteerd:

'De unilaterale beslissing van de Lufthansa Group hypothekeert in ernstige mate de mogelijkheid van consumenten om te kiezen voor hun geprefereerd distributiekanaal. De nieuwe toeslag zal de prijzen van de luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa-groep gemiddeld met meer dan 5 procent verhogen. Die toeslag vormt een bijkomende hinderpaal voor een eerlijke en transparante toegang tot de tarieven van de luchtvaartmaatschappijen zowel voor de consument als de reisagent'.

'Achterliggend wil men misschien wel de GDS-en treffen, maar in de praktijk raakt men de reisagent. Die moet voortaan 16 euro extra vragen aan zijn klanten of rechtstreeks via de website van de luchtvaartmaatschappij werken wat extra tijd en dus geld kost'. Van Steen verwacht zelfs een negatieve impact op verkoop van zakentickets Brussels Airlines.

Als de commerciële bocht van Lufthansa & co succesvol is, dreigen de GDS-en de grootste verliezers te worden, terwijl ze vandaag met de hoogste marges in de luchtvaart gaan lopen. Dat moet althans blijken uit een studie van McKinsey in opdracht van de sector. Terwijl Amadeus, Sabre en Travelport in de periode 2004-2011 circa 20 procent zouden verdiend hebben op hun geïnvesteerd kapitaal, was dat voor de ATC-centra zoals Belgocontrol 9 procent, voor de luchtvaartmaatschappijen maar 4 procent.

GDS

Vandaag domineren drie GDS-groepen de reissector: Amadeus, Travelport (Wordspan, Galileo, Apollo) en Sabre. Low cost carriers als Ryanair hadden lange tijd een aversie tegen GDS-en, precies wegens de hoge kosten. Maar om ook bij bedrijven en dus reisagenten voet aan de grond te krijgen, besliste Ryanair  in november vorig jaar toch scheep te gaan met Amadeus. Ryanair zei toen dat reisagenten niets extra hoefden te betalen in vergelijking met tickets die rechtstreeks op de Ryanair-site geboekt worden.

Omdat de luchtvaartsector steeds meer investeert in eigen websites die steeds performanter worden, voorspellen sommigen het einde van de GDS-en. Amadeus & Co hebben de voorbije jaren wel systematisch hun positie in de hotel- en spoorsector uitgebouwd, al blijft 90 procent van de omzet uit luchtvaart komen. Maar ook inkomsten uit IT-oplossingen voor de reissector, los van ticketsdistributie, worden steeds belangrijker. Het eerste kwartaal haalde Amadeus een ebitda-marge van 39 procent, daarvan kan in de luchtvaartsector enkel Ryanair dromen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud