Brusselse geluidsnormen bedreigen 1.500 jobs in Zaventem

©BELGA

Brussels Airport haalt uit naar de Brusselse regering omdat opnieuw een cargomaatschappij Zaventem wil verlaten wegens de verstrengde geluidsnormen.

De luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines Cargo heeft Brussels Airport woensdag in een brief laten weten dat ze vanaf 2 maart 2017 vanop de Nederlandse luchthaven Schiphol vliegt als de nieuwe, strikte Brusselse geluidsnormen binnenkort worden ingevoerd.

Het Zuid-Koreaanse Asiana Cargo en het Slovaakse Air Cargo Global hadden eerder al laten weten dat ze ‘hun opties bekijken’. Dat veroorzaakt onrust bij de luchthavenuitbater Brussels Airport. ‘We hebben al Saudi Airlines Cargo verloren, dat de komende dagen naar Frankfurt gaat. En het Chinese Yangtze River Express vertrekt naar Amsterdam’, zegt Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport. ‘Twee à drie bedrijven denken er ook aan Zaventem te verlaten.’

25
Als er voor 1 maart niets verandert, dreigt Brussels Airport 25 procent van zijn cargoactiviteit te verliezen.

Volgens Feist kunnen de vertrekken een enorme impact op de nationale luchthaven hebben. ‘Als voor 1 maart niets verandert, verliezen we 25 procent van onze cargoactiviteit, wat neerkomt op 125.000 ton per jaar’, zegt Feist. ‘Dat vertegenwoordigt een verlies van 1.250 à 1.500 directe jobs. En dubbel zoveel indirecte jobs zijn bedreigd.’

Volgens Feist zullen niet enkel de zuivere cargomaatschappijen in de problemen komen, maar ook de passagiersvervoerders. Zoals Brussels Airlines, dat zijn A320 ’s ochtends tussen 6 en 7 uur niet meer kan laten opstijgen zonder het risico op een boete.

‘Als een Belgische maatschappij per vlucht tussen 5.000 en 10.000 euro boete krijgt, denk ik niet dat het moederhuis Lufthansa dat zal waarderen. Dat zal ons niet helpen de activiteiten van Brussels Airlines in Zaventem te houden’, waarschuwt Feist.

Absurd

Ik weet niet of minister Fremault zich bewust is van de impact van haar beslissing op onze activiteiten.
arnaud feist
ceo brussels airport

De discussie over de geluidsnormen gaat terug op een beslissing van de Brusselse regering. De Brusselse minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) wilde vanaf 1 januari een volledige nultolerantie invoeren voor vliegtuigen die bij het opstijgen en het landen op Zaventem de afgesproken geluidsregels schenden.

Door die nultolerantie riskeren de cargomaatschappijen met grote, lawaaierige Boeing 747’s elke dag enorme boetes op te lopen. Brussels Airport spande een zaak aan bij de Raad van State, maar verloor die. Omdat Vlaanderen een belangenconflict tegen Brussel heeft ingeroepen, wordt het dossier twee maanden bevroren. Eind januari komt het dossier voor het Overlegcomité.

‘De eigengereidheid van minister Fremault en van de Brusselse regering om de tolerantie te schrappen is absurd’, sneert luchthavenbaas Feist. ‘Ik begrijp noch de bedoeling, noch de motivatie. Ik weet niet of minister Fremault begrijpt wat er gebeurt en of ze zich bewust is van de impact van haar beslissing op onze activiteiten.’

Maar Fremault laat zich niet onder druk zetten. ‘Zaventem kan perfect functioneren zonder dat de vliegtuigen massaal boven Brussel vliegen’, zei ze onlangs nog.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content