Chinezen zetten CEO VLM Airlines aan de deur

De Nederlander Harm Prins (tussen de twee Chinese vertegenwoordigers) huldigde eind oktober nog de nieuwe VLM-lijn tussen Antwerpen en London City in. ©BELGA

De omstreden Nederlander Harm Prins is aan de kant geschoven als CEO van de Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines.

Het rommelt bij VLM Airlines, de luchtvaartmaatschappij die vorig jaar failliet ging maar sindskort weer actief is op de luchthaven van Antwerpen. De Nederlander Harm Prins is niet langer CEO van het bedrijf.

Dat schrijft het vakblad Travel Magazine maandag en wordt bevestigd aan De Tijd. 'Harm Prins is out of the picture', zegt een bron.

'Harm Prins heeft het werk gedaan dat hij moest doen', klinkt het vriendelijk in VLM-kringen. 'Nu is het tijd voor iemand jonger, krachtiger en meer open minded.'

Twee kandidaten

Maar Prins heeft het naar verluidt verkorven bij de Chinese investeerders die de plak zwaaien bij VLM. Cui Qiang, de vertegenwoordigster van de Chinezen, is al dagen op zoek naar een opvolger voor Prins. VLM zou morgen de naam van de nieuwe CEO aankondigen. Twee kandidaten zijn naar verluidt nog in de running.

Een grote kanshebber is Jean-Christophe Degen, de voormalige managing director van Thomas Cook Airlines Belgium die onlangs overstapte naar VLM.

Ook de Nederlander Carl Runge, topman bij VLM-moeder SHS Aviation, moeit zich de laatste tijd nadrukkelijk met het operationele beleid bij VLM.

SHS Aviation nam de Belgische luchtvaartmaatschappij na haar faillissement in de zomer van 2016 over. De holding is voor 60 procent in handen van Nederlanders en voor 40 procent van 'verschillende Chinese investeerders', die recent het aandeel van Canadese investeerders overnamen. Wie die Chinezen precies zijn, blijft volstrekt onduidelijk.

Prins ontkent

'Ik reageer niet op dergelijke onzinnige berichten'
Harm Prins
(Ex?-)CEO VLM Airlines

Opvallend is dat Harm Prins zijn ontslag ontkent. 'Ik reageer niet op dergelijke onzinnige berichten', zei hij maandagmiddag telefonisch aan De Tijd, vooraleer in te haken. Naar verluidt stuurt Prins ook nog altijd e-mails vanuit zijn VLM-functie. 

Zolang er geen opvolger is, heeft Prins nog een belangrijke troef in handen. Hij staat namelijk vermeld als 'accountable manager' op de Belgische AOC-vlieglicentie die VLM eerder deze maand na lang wachten binnenhaalde. VLM beschikt intussen al over twee Belgische vlieglicenties en één Sloveense licentie. Met de Belgische licentie wil het bedrijf vanaf volgend jaar van België naar China vliegen. 

Omstreden

Er bestond al langer twijfel of Harm Prins meer was dan een stroman van de Chinezen. Bij de lancering van de VLM-lijn tussen Antwerpen en London City viel Prins eind oktober pijnlijk door de mand. De CEO beweerde stellig dat VLM jaarlijks 1 miljoen passagiers wilde vervoeren tussen Antwerpen en Londen City. Nadat hij luidop de rekensom maakte, rekenmachine in de hand, moest hij toegeven dat het doel op 100.000 pasagiers per jaar ligt.

Harm Prins is al langer een omstreden figuur. De Nederlander was begin deze eeuw samen met Erik De Vlieger actief in de luchtvaart met Exel, dat een tijdje voor Neckermann (Thomas Cook) vloog. Maar zowel Air Exel als Holland Exel als Dutchbird gingen toen in verdachte omstandigheden over de kop. De Nederlander zat zelfs een tijdlang in voorhechtenis, maar zou nooit in beschuldiging gesteld zijn of veroordeeld.

Zes jaar geleden verscheen Prins in België op het toneel toen hij als bemiddelaar optrad voor de overname van de Antwerpse Opel-fabriek, eveneens door een Chinese groep, met name CHTC. Dat plan werd toen afgeblazen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content