Drie nieuwe aandeelhouders aan boord bij Brussels Airport

©REUTERS

Het Nederlandse pensioenfonds APG, de Australische investeerder QIC en verzekeraar Swiss Life kopen het belang (36%) van Macquarie in het kapitaal van Brussel Airport. De prijs van de transactie is niet bekend.

Het consortium met APG, QIC en Swiss Life haalde het van twee andere kandidaten: een consortium van het Nederlandse pensioenfonds PGGM, zijn Canadese sectorgenoot Canada Pension Plan Investment Board (CPPIB) en de Belgische verzekeraar AG, een onderdeel van het beursgenoteerde Ageas. Het Canadese pensioenfonds Omers was eveneens een van de bieders.

APG en QIC krijgen elk 16,8 procent in handen van de Brusselse luchthavenuitbater, de resterende 2,4 procent gaat dus naar Swiss Life. Hoeveel APG & co op tafel leggen voor het belang van Macquarie is niet bekend. Tot nu toe was er sprake van een prijskaartje van 2 miljard euro. Daarmee is het voorlopig de grootste Belgische deal van het jaar. De twee andere aandeelhouders van de luchthaven - het pensioenfonds van het onderwijzend personeel van de Canadese provincie Ontario (OTPP, 39%) en de federale regering (25% + 1 aandeel) verkochten hun aandelen niet.

Tot nu toe was er ook sprake van de Vlaamse publieke investeerder PMV als lid van het APG-consortium. Maar die blijkt niet meer (rechtstreeks) betrokken te zijn.

Prijs

Hoeveel het trio op tafel legt voor de aandelen van Macquarie, is niet bekend. Bij recente vergelijkbare deals werden luchthavens gewaardeerd aan 20 keer hun brutobedrijfswinst (ebitda) en soms zelfs meer.

Als men dat extrapoleert naar Brussels Airport (goed voor 330 miljoen euro ebtida vorig jaar), dan zou de luchthaven kunnen verkocht zijn tegen een ondernemingswaarde (schulden incluis) van 6,6 miljard. Na aftrek van de  nettoschuld (1,8 miljard euro midden vorig jaar) blijft er zo’n 4,8 miljard euro aandelenwaarde over. En zou het belang van Macquarie ruim 1,7 miljard waard zijn. Maar opnieuw: dit is slechts een theoretische oefening.

Stevig rendement

Voor Macquarie is Brussels Airport een bijzonder rendabele investering geweest. Toen de groep 70 procent van de luchthaven kocht in 2004, betaalde ze 735 miljoen euro. Even later verhoogden de Australiërs dat tot 75 procent, wat ze al ruim terugverdienden via de dividendenstroom van Brussels Airport en de verkoop van een pakket van 39 procent aan OTPP in 2011. Dat bracht Macquarie toen naar verluidt 750 miljoen op.

Brussels Airport groeide fors sinds Macquaries instap. In 2004 ontving de luchthaven 15,6 miljoen passagiers, vorig jaar waren dat er 25,7 miljoen, een record. Het vrachtvervoer klom tot 732.000 ton, het hoogste niveau in tien jaar.

De financiële resultaten volgden dezelfde trend. De omzet klom tussen 2004 en 2017 van 304 naar 552 miljoen euro en de brutobedrijfswinst (ebitda) van 136 naar 309 miljoen. Vorig jaar zouden de inkomsten uitgekomen zijn op 569 miljoen euro en de ebitda op 330 miljoen. Sinds 2013 keerde Brussels Airport meer dan 350 miljoen euro uit, wat het de bijnaam 'dividendenmachine' opleverde.

Macquarie werd bij de verkoop van zijn belang geadviseerd door JP Morgan en de advocatenkantoren Shearman & Sterling en Baker McKenzie. De zakenbank Nomura adviseerde het APG-consortium.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content