Eurowings paait Brussels met excellentiecentrum

©BELGA

Eurowings ontplooit woensdag zijn toekomstplan voor Brussels Airlines. In plaats van ontslagen kondigt topman Thorsten Dirks een Brussels excellentiecentrum voor langeafstandsvluchten aan.

Brussels Airlines blijft Brussels Airlines: een Belgische firma met een sterk Belgisch merk en Belgische werknemers. Dat is de sussende boodschap die Thorsten Dirks, de CEO van Eurowings, deze ochtend zal verkondigen bij Brussels Airlines. De topman van de Lufthansa-lagekostendochter Eurowings, waar de Belgische luchtvaartmaatschappij moet in integreren, stelt woensdag zijn toekomstvisie voor aan de vakbonden en het personeel in Brussel.

Dirks zal onder meer de oprichting van een Long Haul Center of Excellence in Brussel voorstellen, vernam De Tijd. Brussels Airlines krijgt daarbij de lead voor de snel groeiende langeafstandsoperaties van de Eurowings-groep. Het Duitse bedrijf wil binnenkort 140 langeafstandsvluchten, onder meer naar de VS, aanbieden vanuit zijn hub in Düsseldorf.

Doordat Eurowings aanvankelijk focuste op goedkope vluchten in Europa, om Ryanair te beconcurreren, heeft het weinig ervaring met langeafstandsvluchten. Daarom wil Eurowings een beroep doen op de expertise van Brussels Airlines, als opvolger van Sabena een specialist in vluchten naar Afrika.

Lufthansa-CEO Carsten Spohr stelde vorige week nog dat voor de Duitse luchtvaartmaatschappij Afrika de komende jaren de grote groeimarkt wordt die ‘definitief’ sneller zal groeien dan alle andere regio’s. Brussels Airlines hoopt daar een belangrijke rol in te spelen. ‘We moeten de sterktes van Brussels Airlines gebruiken. Dat zijn Afrika en de lange afstand’, zei hij. ‘Waarom zouden we vorig jaar anders geïnvesteerd hebben in zeven nieuwe A330’s (langeafstandstoestellen, red.) voor Brussels Airlines?’

De plannen passen in de boodschap die Dirks en co al maanden rondbazuinen: Eurowings is de snelste groeier van Europa. Het nam liefst 70 vliegtuigen van het failliete Air Berlin over en bouwt zijn vloot zo uit tot 230 stuks. De luchtvaartmaatschappij zoekt ook 3.000 nieuwe werknemers. Brussels Airlines moet deel uitmaken van die groei. ‘We willen Brussel opbouwen’, luidt het in Duitsland.

Met het groeiverhaal wil Dirks de grote scepsis bij de vakbonden counteren. Die vrezen dat een deel van de ondersteunende diensten, zoals marketing, naar de Eurowings-hoofdzetel in Keulen verhuizen. Ook bij de 3.500 werknemers van Brussels Airlines heerst veel onrust na het onverwachte ontslag van de populaire CEO Bernard Gustin.

De kans is reëel dat Eurowings in de toekomst administratieve taken uit Brussel weghaalt. Maar Dirks kondigt vandaag wellicht geen ontslagen of sluitingen van volledige afdelingen aan. ‘Er komt misschien een herverdeling, maar er is geen reden om van een afbouw te spreken’, is te horen. Ook covoorzitter Etienne Davignon stelde maandagavond dat er geen ‘geen sociaal bloedbad’ komt in Brussel. ‘Brussels Airlines gaat niet verdwijnen in Eurowings’, beloofde hij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect