'Geen resultaten, geen nieuwe vliegtuigen voor Brussels Airlines'

Lufthansa-CEO Carsten Spohr bij de persconferentie over de verkoop van Brussels Airlines aan Lufthansa, in 2016. ©Photo News

Als de vliegtuigmaatschappij zich niet herpakt, stoppen de investeringen, zegt Lufthansa-topman Carsten Spohr.

Als Brussels Airlines geen betere resultaten haalt, moet het van de Lufthansa -groep waartoe het behoort geen cadeaus verwachten. Dat heeft Lufthansa-topman Carsten Spohr aan de openbare omroep VRT en de Franstalige krant La Libre gezegd tijdens de algemene vergadering van de internationale luchtvaartorganisatie IATA in Sydney.

De strategie van de Lufthansa-groep is volgens Spohr duidelijk. 'De Lufthansa-groep telt 15 luchtvaartmaatschappijen. Wie de kosten naar beneden brengt en voor meer inkomsten zorgt, kan voluit op onze steun rekenen', zegt hij.

'Een goed voorbeeld is Swiss. Dat krijgt weldra nieuwe vliegtuigen. Austrian Airlines en Brussels Airlines haalden minder goede resultaten. Die maatschappijen moeten geen extra investeringen verwachten. Laat het me zo zeggen: hun lot ligt in hun handen', vervolgde Spohr.

Stakingen

De Lufthansa-baas haalde ook uit naar de vakbonden bij Brussels Airlines. 'In de Lufthansa Group is Brussels Airlines een relatief kleine maatschappij. Als daar wordt gestaakt, is het effect op de resultaten snel zichtbaar.' 

Spohr zegt teleurgesteld te zijn over de stakingen. 'Ik dacht dat Brussels Airlines winstgevender wou worden om meer vliegtuigen te krijgen en verder te groeien. Niet het omgekeerde. Stakingen kosten geld, veel geld zelfs.' 

Hoe moet Brussels Airlines dan kosten besparen? Door meer voordelen te zoeken in de samenwerking met Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. 'De werknemers bij Brussels Airlines zouden zich meer achter de integratie met Eurowings moeten scharen om de marges en de inkomsten te helpen vergroten', zegt Spohr. 'De Lufthansa Group heeft die synergieën niet nodig, Eurowings evenmin, maar Brussels Airlines wel.'

Afrika

Christina Foerster, CEO van Brussels Airlines. ©BELGA

Daarmee geeft hij aan dat de merknaam Brussels Airlines voor veel vluchten kan verdwijnen. De CEO van Brussels Airlines, de Duitse Christina Foerster, zal de beslissing daarover nemen.

Spohr geeft de contouren aan: 'Voor de langeafstandsvluchten lijkt een naamsverandering minder nodig. Iedereen kent Brussels Airlines in Afrika, maar niemand kent de maatschappij in Scandinavië, Madrid of elders in Europa, zelfs niet in de VS of Azië. Eurowings moet het uithangbord worden van ons pan-Europese antwoord op lagekostenmaatschappijen als Ryanair en EasyJet.'

Verbaasd

Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB toont zich verbaasd over de uitspraken van Spohr. Hij legt uit dat Brussels Airlines geen cadeaus vraagt van Lufthansa, maar vooral meer duidelijkheid over de vluchtplannen. Die zou in juni komen.

Bovendien bewijzen de Brussels Airlines-piloten die in Düsseldorf voor Eurowings vliegen dat de integratie met Eurowings geen probleem is, zegt hij. ‘Er is geen wantrouwen, alleen ongeduld over meer details over de samenwerking. Als de integratie in Eurowings tot jobgroei leidt, verwacht ik geen tegenstand.’

In de onderhandelingen tussen Brussels Airlines en de piloten zijn al stappen vooruitgezet, zegt hij. Maar er is nog geen akkoord. Lemberechts roept op sereen te blijven. 

'Dit is niet het goede moment voor zulke verklaringen', reageert ook Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK. 'Ik hoop dat dit de gemoederen niet opnieuw gaat verhitten.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud