Na piloten ook cabinepersoneel boos

De meeste piloten van Brussels Airlines leggen ook vandaag het werk neer. ©Photo News

Voor de tweede keer deze week stijgen weinig vliegtuigen van Brussels Airlines in Zaventem op. Er is nog geen akkoord tussen de directie en de vakbonden. Na de piloten pleit nu ook het cabinepersoneel voor leefbaar werk.

Net zoals maandag is ook op de tweede stakingsdag 75 procent van de vluchten geannuleerd. De schrapping van ongeveer 220 vluchten treft 25.000 passagiers. 5.000 passagiers kunnen woensdag wel gewoon vertrekken.

Piloot: droomjob met schaduwkantjes

Hebben piloten reden tot klagen? Hoeveel verdienen ze? Hoe hard moeten ze werken? We zetten het in een analyse voor u op een rij.

De directie en de vakbonden van Brussels Airlines zijn rond 10 uur woensdagochtend opnieuw samengekomen om een uitweg te zoeken uit het sociaal conflict bij de piloten van de luchtvaartmaatschappij. Beide partijen onderhandelen nu rechtstreeks met elkaar.

Kort na de middag is de sociaal bemiddelaar aangekomen, enkele uren vroeger dan verwacht. Hij zal proberen de standpunten van de directie en van de pilotenvakbonden te verzoenen, want de gesprekken woensdagvoormiddag lijken geen grote vooruitgang te hebben opgeleverd. 

Ruimte om te praten

Het sociaal overleg was maandag van start gegaan na maanden van ontevredenheid bij de piloten over de werkuren, het loon en de pensioenen. Maar een hele dag onderhandelen leidde niet tot een oplossing. De directie van Brussels Airlines heeft maandagavond naar eigen zeggen een substantieel voorstel gedaan aan de vakbondsvertegenwoordigers van de stakende piloten. Ze hopen daarmee het sociaal conflict bij de luchtvaartmaatschappij op te lossen.

In dat voorstel zou onder meer sprake zijn van een loonsverhoging, een vorm van winstparticipatie voor de piloten en een aantal maatregelen om de werkdruk aan te pakken. 

'We denken echt dat dit voorstel dichter komt bij de verzuchtingen van de piloten, met veel aandacht voor het evenwicht tussen werk en privéleven', licht Kim Daenen, de woordvoerster van Brussels Airlines, toe. Ze benadrukt dat het voorstel niet te nemen of te laten is, maar dat er ruimte is om te praten.

We hebben maandag een voorstel op tafel gelegd waarvan we echt denken dat het dichter komt bij de verzuchtingen van de piloten, met veel aandacht voor het evenwicht tussen werk en privéleven.
Kim Daenen
Woordvoerster Brussels Airlines

De bonden zijn niet tevreden over wat maandag op tafel lag. Voor hen is het woensdag erop of eronder. 'Als we het voorstel van maandagavond aan de piloten voorleggen, wordt dat zeker verworpen', vrezen de bonden. 

Cabin crew

Maar een eventueel akkoord met de piloten betekent niet noodzakelijk het einde van de sociale onrust bij de luchtvaartmaatschappij. De stewards en stewardessen laten in een open brief weten dat ook zij op hun tandvlees zitten. Die brief werd woensdag door de christelijke bediendebond LBC-NVK verspreid.

In de brief schrijft het cabinepersoneel dat de job ook voor hen tegenwoordig een hoge prijs heeft. Net als de piloten vinden ze dat de werkdruk onhoudbaar is geworden en dat het takenpakket steeds uitgebreider wordt. Volgens hen duren werkdagen steeds langer en worden cao's niet gerespecteerd. Ze vragen leefbaar werk, een beter evenwicht tussen werk en privéleven, en garanties dat hun koopkracht behouden blijft. 

Ze vragen ook aandacht voor het grondpersoneel. Volgens de stewards en stewardessen worden de jobs van het grondpersoneel bedreigd door de integratie van Brussels Airlines in Eurowings, de lagekostenmaatschappij van het Duitse Lufthansa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content