Nederlandse groep neemt VLM Airlines over

VLM beschikt nog over vijf operationele Fokkers 50 ©BELGA

SHS Aviation heeft een principeakkoord gesloten met de curatoren van VLM Airlines over de overname van de failliete luchtvaartmaatschappij.

De curatoren sloten een overeenkomst met de nv SHS Antwerp Aviation, een dochter van de Nederlandse bv SHS Aviation, zo laten ze weten in een persbericht. Eerdere berichtgeving sprak van Chinese investeerders en dat klopt ook. Yves Panneels, woordvoerder van de curatoren, zegt dat er achter SHS zowel Nederlands als Chinees kapitaal schuilgaat. Welke Chinese investeerders en/of bedrijven dat precies zijn, kon hij niet vertellen. Wel bevestigde hij dat de spilfiguur in heel het dossier de Nederlander Harm Prins is.

SHS Antwerp Aviation kwam tot stand op 17 augustus van dit jaar, toen een akte verleden werd waardoor de naam van de bvba Dhont Management werd veranderd. Bij die gelegenheid werd het kapitaal ook opgetrokken van 18.600 naar 65.000 euro. De twee bestuurders zijn mevrouw Gillian Yeung en meneer Siu Ying Pang, die allebei hun adres hebben in Hong Kong. SHS Antwerp Aviation is gevestigd aan de Jan Van Rijswijcklaan 227 in Antwerpen, een postbusadres.

Prins was begin deze eeuw samen met Erik De Vlieger actief in de luchtvaart met  Exel, dat zelfs een tijdlang voor Neckermann (Thomas Cook) vloog. Maar zowel Air Exel als Holland Exel als Dutchbird gingen toen in verdachte omstandigheden over de kop. In 2002 verklaarde Prins aan luchtvaartjournalist Arnold Burlage: ' Als ik hier (Holland Exel) klaar ben, wil ik nooit meer iets te doen hebben met zaken waar vleugels aan zitten'. Aan die belofte heeft hij zich alvast niet gehouden. 

De Nederlander zet zelfs een tijdlang in voorhechtenis, maar zou nooit in beschuldiging gesteld zijn of veroordeeld. Uit brieven van Nederlandse curatoren die de redactie kon inkijken, moet ook blijken dat Prins geen schuld treft in het faillissment van Dutchbird, noch in dat van Holland Exel. Opvallend is wel dat beide brieven dateren van juli dit jaar, de curatoren van VLM Airlines wensten blijkbaar garanties dat ze met een bona fide zakenman aan tafel zaten. Harm Prins was niet bereikbaar voor commentaar.

Zes jaar geleden verscheen Prins hier ten lande op het toneel toen hij als bemiddelaar optrad voor de overname van de Antwerpse Opel-fabriek, eveneens door een Chinese groep, met name CHTC.  Dat plan werd toen afgeblazen. Maar volgens onze informatie zou Prins in samenwerking met die groep wel hebben gezorgd voor een succesvolle overname en doorstart van Ginaf Trucks in Nederland en TAM Durabus in het Sloveense Maribor. Ginaf maakt op zijn site zelf melding van die doorstart in november 2011.

50 jobs

Bij VLM Airlines gaat het in elk geval niet om een doorstart, de vliegtuigen staan er sinds einde juni aan de grond nadat het faillissment werd uitgesproken. De toekomstige nieuwe eigenaar beschikt  nog over vijf Fokkers 50, een turboprop met 50 plaatsen. Vier toestellen die eind vorig jaar nog werden verkocht en weer teruggehuurd om cash binnen te krijgen, gingen terug naar de Amerikaanse leasingmaatschappij. Nog twee toestellen zijn niet meer luchtwaardig omdat er verschillende onderdelen van gebruikt werden. 

Als de rechtbank groen licht geeft voor het overnameplan van SHS Aviation, moet het dossier goedgekeurd worden door de Belgische luchtvaartautoriteiten. Een belangrijk onderdeel daarvan is de licentie of AOC (Airline Operators Certificate). Het verkrijgen van die AOC duurt volgens één van de drie curatoren van VLM minstens drie maanden, VLM zal dus ten vroegste begin 2017 weer operationeel zijn. In eerste instantie wordt een 10-tal mensen aangeworven, eens operationeel komen er nog eens 40 bij.

Of dat nog steeds onder de naam VLM zal zijn, is helmaal niet zeker. Begin dit jaar werkten bij VLM nog meer dan 160 mensen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content