Nieuwe routes moeten Vlaamse luchthavens redden

Een toestel van CityJet op Deurne ©BELGA

Antwerpen pakt deze maand uit met nieuwe bestemmingen, Oostende met een nieuwe operatie, maar de vraag is of dat volstaat om de Vlaamse regionale luchthavens uit het rood te trekken. Antwerpen publiceerde overigens nog altijd geen jaarrekening over 2013.

Nog voor het einde van de maand kondigt Antwerpen-Deurne drie nieuwe bestemmingen aan, zo vernam de redactie in luchtvaartkringen. Nu ja nieuwe, Manchester dat eerder geschrapt werd, zou opnieuw opgestart worden. Maar daarnaast worden ook zakenbestemmingen als Genève en Zürich aan het lijstje toegevoegd. Wie die gaat aanvliegen is nog niet bekend. Die twee steden stonden overigens ooit ook op de tabellen in Deurne, lang geleden weliswaar.

Vandaag biedt de regionale luchthaven in Antwerpen enkel naar Londen City (VLM/CityJet) en Londen Southend (Flybe/Stobart) lijnvluchten aan, de eerste ononderbroken sinds mei 1993, de tweede pas sinds deze zomer. Die Southend-route kampt overigens met een erg lage bezettingsgraad en de vraag is of ze de winter zal overleven.

Een maand geleden raakte bekend dat Jetairfly, de luchtvaartmaatschappij van touroperator Jetair, vanaf volgende zomer (2015) met een Embraer E190 vluchten zal uitvoeren naar Mallorca, de Costa del Sol en de Costa Blanca. Als Southend blijft en Manchester, Genève en Zurich er daadwerkelijk bijkomen, kan dat een serieuze boost voor Deurne betekenen. Vooral Jetairfly zal voor een pak meer klanten zorgen.

Dotatie

Maar of dat de Antwerpse luchthaven uit de rode cijfers zal trekken, is een andere vraag. Over 2012 boekte de luchthaven een operationeel verlies van 2,46 miljoen, inclusief een dotatie van 2,57 miljoen, het werkelijk tekort schommelt dus rond 5 miljoen. Een jaarrekening over 2013 is nog altijd niet gepubliceerd, maar het resultaat daarvan zal nauwelijks beter zijn omdat alle trafieken vorig jaar daalden.

Sinds begin dit jaar is de concessie voor de exploitaitie van de Vlaamse luchthavens Antwerpen-Deurne en Oostende-Brugge in handen van de privé-groep EGIS Projects met Marcel Buelens als CEO. Maar de overheid blijft via de luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) verantwoordelijk voor de infrastructuur en betaalt een vergoeding voor veiligheid en beveiliging.

Eind vorig jaar meldde het Rekenhof dat Antwerpen en Oostende de Vlaamse overheid vreemd genoeg jaarlijks 1,4 miljoen meer zullen kosten na de privatisering dan ervoor. Over de hele concessie van 25 jaar is dat 40 miljoen. Maar dat kan nog oplopen, als de inkomsten tegenvallen. De concessievergoeding is immers gekoppeld aan de omzet.

Oostende

De luchthaven van Oostende publiceerde intussen wel al een summiere jaarrekening 2013 en die toont een bedrijfsverlies van 3,65 miljoen. En dat is inclusief een dotatie van 5,08 miljoen, hier bedraagt het eigenlijk tekort dus bijna 9 miljoen. De trafiek daalde van 53.166 naar 46.485 ton, het aantal passagiers steeg van 0,23 naar 0,25 miljoen.

Nadat Oostende begin dit jaar de Nigeriaanse luchtvaartmaatschappij ANA verloor aan Luik, blijft enkel nog Egyptair als vaste vrachtklant over, al wordt er vanaf morgen zaterdag voor minstens drie maanden een DC8-73F gebaseerd op de luchthaven voor dagelijkse vluchten, zo vernam de redactie. Een operatie van Chapman Freeborn, een Londense luchtvaartmakelaar.

In augustus verwerkte Oostende slechts 664 ton vracht, ‘de situatie is hier commercieel een compleet lachertje geworden’, aldus actiegroep WILOO. In juli waren er ook amper vijf vrachtvluchten, ‘wat de luchthaven een beschutte werkplaats voor circa 150 ambtenaren maakt’, schampert WILOO.

In de jaren '90 van vorige eeuw haalde Oostende regelmatig jaarlijks meer dan 100.000 ton vracht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content