O'Leary: 'Lufthansa geeft geen shite om Brussel'

Michael O'Leary bracht dinsdagochtend een blitzbezoek aan België. ©EPA

Als Brussel Airlines straks wordt opgeslokt door Lufthansa, is dat een drama voor onze nationale luchtvaart, meent Ryanair-baas Michael O'Leary. 'Zullen ze toegewijd zijn aan Brussel? They don't give a shite.'

Een persconferentie met Ryanair-baas Michael O'Leary is altijd een belevenis. De man streek vanmorgen even in Brussel neer om het volgende zomerprogramma van zijn luchtvaartmaatschappij in de verf te zetten (zie inzet), met enkele nieuwe bestemmingen. Maar echt interessant wordt het pas als de uitgesproken Ier zijn licht laat schijnen op de actualiteit.

Logische vraag die hem voor de voeten werd geworpen, is dan ook wat hij denkt over het feit dat Lufthansa vandaag kan beslissen om Brussel Airlines voor een prikje in te lijven. 'Als Lufthansa straks Brussels Airlines opslokt is dat een drama', klonk het. 'Lufthansa vouwt dan Brussel Airlines in hun lowcostmerk GermanWings of EuroWings of hoe ze dat ding volgende week ook gaan noemen.'

Ryanair wil in ons land blijven groeien, en verhoogt komende zomer opnieuw het aantal bestemmingen. Nieuwe zomerbestemmingen vanop Brussels Airport zijn Hamburg, Madrid, Malta en Milaan. Dat zijn alle vier bestemmingen die Ryanair ook komende winter al aanbiedt.

De concurrentie is groot: ook Brussels Airlines vliegt naar Hamburg, Milaan en Madrid. Ryanair blijft in Brussel mikken op zakenreizigers, met onder meer frequente verbindingen met Berlijn en Dublin.

Maar ook de luchthaven in Charleroi blijft belangrijk voor de Ierse prijsvechter. Vanuit Charleroi start Ryanair nieuwe zomerroutes op naar Glasgow, Sofia, Toulouse en Timisoara. De frequentie op Bordeaux, Boekarest, Boedapest, Faro en Venetië wordt opgetrokken.

'Gaan ze op dat moment nog toegewijd zijn aan Brussel?', ging O'Leary verder. 'Zijn ze toegewijd aan Zwitserland of Oostenrijk? They don't give a shite. Pas op, ik begrijp dat je moet ingrijpen bij Brussels Airlines, als ze daar geld blijven verliezen. Maar goed nieuws is dat toch niet voor België. Ryanair zou het op termijn wel ten goede kunnen komen, als er straks onder Lufthansa wordt geschrapt in de bestemmingen.'

Vriendelijke jezuïet

Ryanair is ondertussen al een tijdje marktleider in ons land, met een marktaandeel van 28 procent. Het bedrijf vervoerde hier al 55 miljoen passagiers, sinds het in 1997 neerstreek in Charleroi. In 2014 volgde ook Brussels Airport. Volgend jaar verwacht de groep 5,8 miljoen passagiers te vervoeren via Charleroi en 3,2 miljoen via Brussels Airport. 'De groei in België is spectaculair', aldus O'Leary.

Ryanair doet het de voorbije jaren algemeen bijzonder goed. Dat ligt volgens O'Leary aan het 'always getting better'-programma, dat zijn derde jaar ingaat. 'Als we hadden geweten dat vriendelijk zijn tegen je klanten zo goed was voor zaken, dan waren we er sneller mee begonnen', klonk het. 

Ik beantwoord zelf tegenwoordig zelfs mails van klanten, echt waar.
Michael O'Leary
Ryanair-topman

Een kwinkslag? 'Nee, hoor. Bezie het als mijn bekering op 53-jarige leeftijd. Bij de jezuïeten heb ik nooit geleerd om vriendelijk te zijn. Ook tijdens mijn business- en boekhoudstudies werd me dat nooit meegegeven. Ik heb het zelf moeten ontdekken. En eigenlijk is wat we nu doen revolutionair in de luchtvaart. Scherpe prijzen combineren met een dienstverlening die echt naar je luistert, dat gebeurt nergens anders. Ik beantwoord zelf tegenwoordig zelfs mails van klanten, echt waar.'

Brexit en terreur

De flamboyante topman had nog lovende woorden voor hoe Brussels Airport met de dramatische aanslagen van maart wist om te gaan. De financiële impact daarvan op Ryanair is nog niet te berekenen, zei O'Leary. 'We hebben zo'n 20.000 passagiers minder vervoerd door de aanslagen. Maar we hebben door de aanslagen in Parijs en Brussel vooral ook de prijzen moeten verlagen om mensen aan het vliegen te houden. De exacte impact daarvan zullen we pas in onze jaarcijfers zien.'

Ook over de brexit, waartegen Ryanair actief campagne voerde, deed de Ier nog zijn zegje. Het scenario waar hij naar eigen zeggen het meest rekening mee houdt, is dat het Verenigd Koninkrijk een soort Noorwegen wordt, in de zin dat het eigenlijk de facto nog wel zal deelnemen aan de eengemaakte markt, met alle regulering en kosten die ermee gepaard gaan. 'Zodra de Britten dat doorhebben, zal een volgende regering misschien wel weer aansluiting zoeken?'

'But what the hell do I know', zo relativeerde O'Leary zijn eigen inzichten. 'Ik dacht ook dat we gingen stemmen om te blijven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect