Ombudsman Brussels Airport schopt wild om zich heen

De klachten over de geluidshinder rond Brussels Airport nemen sterk toe. ©belgaimage

De ombudsdienst van de nationale luchthaven heeft vorig jaar liefst 120.000 klachten gekregen. De omstreden ombudsman Philippe Touwaide reageert furieus.

120.017 klachtendossiers tegen de overlast rond Brussels Airport heeft de Ombudsdienst van de Nationale Luchthaven vorig jaar behandeld. Dat zijn er 12.000 meer dan in 2015, blijkt uit het jaarverslag dat ombudsman Philippe Touwaide dinsdag voorstelde. 'Ik ben daar niet trots op', zei Touwaide.

80 procent van de 120.000 klachten komt uit het Brussels Gewest. Inwoners van de Vlaamse Noordrand, die vlak bij de luchthaven ligt, dienen veel minder klachten in. Uit de gemeente Zaventem zelf kwamen amper 400 klachten.

'Het zit minder in de aard van de Vlamingen om te klagen', zegt de Nederlandstalige adjudant van Touwaide.

120.017
De Ombudsman van Brussels Airport behandelde vorig jaar 120.017 klachtendossiers.

De ombudsman wijt de klachtenstroom aan de geluidshinder die vele omwonenden van de luchthaven ervaren. 'Maar hoe kan ik aan bemiddeling doen in een dossier dat volledig politiek en niet-administratief is?', zei Touwaide.

Toch moeten de hoge klachtcijfers met een korreltje zout genomen worden. De overheidsdienst wordt immers gebombardeerd met klachten door een klein aantal beroepsklagers. De 120.000 klachten werden ingediend door amper 2.500 personen. 73 inwoners van de rijke Brusselse gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe dienden samen 33.000 klachten in, of bijna 500 per persoon. 

Badge kwijt

In het jaarverslag trekt Touwaide opvallend fel van leer tegen de tegenkanting die zijn onafhankelijke dienst ervaart. Zo verwijt hij de Vlaams-Brabantse gouverneur Lode De Witte een inmenging in de activiteit van de ombudsman en klaagt hij aan dat hij niet meer vrij op de luchthaven kan rondlopen.

'In augustus heeft Arnaud Feist (CEO van Brussels Airport, red.) onze toegangsbadges plots ingetrokken omdat ik mijn aanvraagdocument twee keer anders ondertekende. Ik trek desnoods naar de onderzoeksrechter om mijn badge te krijgen. Ik laat me niet doen', zei hij strijdvaardig. 

Touwaide klaagde ook het tekort aan personeel aan. Momenteel telt de Ombudsdienst drie voltijdse werknemers, die samen 10.000 klachten per maand moeten behandelen. 'We zijn de belangrijkste ombudsdienst van België, maar helaas de kleinste wat personeel betreft', sneerde Touwaide.

Daarom publiceerde de dienst zijn jaarverslag voorlopig enkel in het Frans. 'We hadden geen tijd om alles te vertalen. Dat is jammer.'

Omstreden

Touwaide is een erg omstreden figuur. Zo kreeg hij veel kritiek omdat hij enkele jaren de Ombudsdienst verliet om als expert te werken op het kabinet van toenmalig federaal minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH). Die struikelde uiteindelijk over het door Touwaide geregisseerde en fel bekritiseerde 'plan-Wathelet', waarin nieuwe vliegroutes voor de luchthaven van Zaventem werden vastgelegd. 

Maar Touwaide wees er tevreden op dat de Raad van State vorige week een beroep tegen het plan-Wathelet verwierp, en de ombudsman daarbij ook verdedigde. Volgens de rechtbank kleeft aan Touwaide geen belangenconflict omdat hij op meer dan 20 kilometer van de luchthaven woont. 'Dit maakt een einde aan de lastercampagne tegen mijn detachering naar het kabinet.'

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content