Rechter beslist over lot VLM Airlines

©BELGA

De handelsrechter beslist morgen woensdag of VLM de kans krijgt zich te herpakken en intussen zijn schulden niet terug te betalen. Als de vraag tot reorganisatie wordt afgewezen, kan een faillissement moeilijk worden vermeden. VLM telt circa 170 werknemers.

De regionale luchtvaartmaatschappij diende op vrijdag 12 mei in het kader van de wet op de continu√Įteit van de ondernemingen (WCO) een verzoekschrift in tot gerechtelijke reorganisatie bij de rechtbank van koophandel in Antwerpen. De aanvraag volgde op de blokkering van rekeningen door de huisbankier KBC en nadat onder meer Antwerp Airport de maatschappij in gebreke had gesteld wegens onbetaalde facturen. Sinds die dag geniet VLM bescherming tegen zijn schuldeisers. VLM Airlines vliegt al 23 jaar van Antwerpen naar Londen en het opereert sinds begin dit jaar ook vanuit Friedrichshafen aan de Bodensee. 

De voorbije maanden stapelden de operationele problemen bij VLM Airlines zich op. Einde vorige week moest een van de Fokkers 50 wegens technische problemen op de vlucht Londen Luton-Waterford uitwijken naar Dublin. De passagiers werden per taxi of bus naar Waterford vervoerd. Het vliegtuig vloog leeg naar Antwerpen. De voorbije maanden moesten bij herhaling gestrande passagiers elders opgehaald worden door andere VLM-toestellen of vliegtuigen van derden. Een tekort aan piloten en toestellen speelt de maatschappij al maanden parten.

Marcel von den Busch, die op 12 mei werd aangeduid als gedelegeerd rechter - dat is geen magistraat maar iemand uit de zakenwereld die werkt op vrijwillige basis - heeft sindsdien onderzocht hoe realistisch het herstelplan van de directie van VLM Airlines is. Op basis van zijn bevindingen adviseert hij de rechtbank om het verzoek tot reorganisatie te verwerpen of goed te keuren voor een bepaalde termijn. VLM vroeg zes maanden, maar de kans dat het die periode meteen krijgt, is klein. De verwachting is wel dat het verzoek wordt ingewilligd, zo is te horen in gerechtelijke kringen.

In dat geval behoudt VLM zijn bescherming tegen zijn schuldeisers, wat wil zeggen dat het alle schulden die het aanging voor 12 mei voorlopig niet hoeft te betalen. Kosten die sindsdien werden gemaakt, moe(s)ten wel onmiddellijk worden betaald. De luchtvaartmaatschappij kan dan starten met haar reorganisatie en nieuwe afspraken maken met haar schuldeisers, vooral KBC, de sociale zekerheid (RSZ)en Antwerpen Airport. Volgens Flightglobal wil het management van VLM pas in 2017 weer winst maken. Vorig jaar zou een niet bevestigd verlies geboekt zijn van 13 miljoen euro, waardoor het eigen vermogen op is.

In de coulissen staat Freddy Van Gaever, die in 1992 VLM oprichtte, vol ongeduld te wachten om opnieuw de controle te krijgen over 'zijn kind'. Hij zou al een operationeel team klaar hebben om de stuurknuppel over te nemen. Maar als de rechter, zoals verwacht, het licht op groen zet voor een gerechtelijke reorganisatie, maakt dat scenario natuurlijk geen kans. Op zijn blog freddyvangaever.be vecht hij intussen een robbertje uit met de advocaten van VLM Airlines die met een proces dreigen omdat hij de maatschappij 'in een kwaad daglicht stelt'. Van Gaever spreekt van 'onterechte dreigementen'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud