Regering speelt het hard tegen Lufthansa

Premier Sophie Wilmès (MR). ©Photo News

In ruil voor staatssteun aan Brussels Airlines vraagt de federale regering de eigenaar Lufthansa spijkerharde garanties over de toekomst van de Belgische luchtvaartmaatschappij.

Dat maakt premier Sophie Wilmès (MR) in forse bewoordingen duidelijk in een brief die ze woensdag stuurde naar Lufthansa-CEO Carsten Spohr. 

Brussels Airlines, dat in mei zonder cash dreigt te vallen, vraagt de federale regering 290 miljoen euro om de coronacrisis te overleven. In de brief, die De Tijd kon inkijken, toont Wilmès begrip voor de moeilijke situatie van Lufthansa en zijn Belgische dochter. Volgens de regering heeft Brussels Airlines in de Lufthansa-groep de beste garanties op een mooie toekomst.

Tegelijk verlangt Wilmès in ruil voor een zak geld een gedetailleerd groeiperspectief voor Brussels Airlines in zijn Zaventemse hub, die het hart van de Belgische luchtvaart vormt. De regering eist bijkomende investeringen in Brussels Airlines. Ook moet Lufthansa rekening houden met de werkgelegenheid en ecologie.

2020-2025

Opmerkelijk is dat de regering het management van Brussels Airlines heeft gevraagd een duidelijk businessplan voor de periode 2020-2025 te presenteren. Dat plan moet niet alleen de noodzaak voor de onvermijdelijke herstructurering op korte termijn tonen, maar ook duidelijk kwantificeerbare doelen voor de ontwikkeling van Brussels Airport als hub op lange termijn voorleggen.

De regering heeft weinig vertrouwen in de beloftes van de Duitsers. Wilmès geeft daarbij een stevige sneer naar de eerder geplande integratie van Brussels Airlines in de lagekostendochter Eurowings. Die beslissing botste in België op veel onbegrip en heeft Lufthansa intussen teruggeschroefd.

Vetorecht

Als de regering Brussels Airlines geld toesteekt, blijft de grote vraag of de Belgische staat ook aandeelhouder van de Belgische luchtvaartmaatschappij moet worden. Wilmès en minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) sturen daarom aan op een systeem waarbij ze de engagementen van Lufthansa kunnen afdwingen.

Zo aast de regering naar verluidt op een vetorecht bij beslissingen over belangrijke thema’s zoals de bestemmingen en de ontwikkeling van de vloot. Maar Spohr huivert, net als in Duitsland, voor politieke inmenging.

Brussels Airlines wordt keihard getroffen door de coronapandemie. De vloot van de Belgische luchtvaartmaatschappij, waar 4.000 mensen werken, staat sinds midden maart stil. Ten vroegste op 1 juni wil Brussels Airlines het aanbod gedeeltelijk heropstarten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud