Advertentie

Ryanair schrapt 294 vluchten

Ryanair schrapt de komende weken tientallen vliegtuigen per dag. ©AFP

Ryanair schrapt de komende zes weken 294 vluchten op Charleroi en Brussels Airport. Het bedrijf publiceerde maandagavond de lijst. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters laat een onderzoek openen.

'We hebben er zelf een zootje van gemaakt'. Michael O'Leary, de flamboyante CEO van Ryanair  , ging maandagavond in een persbericht door het stof na de ravage die een plotse beslissing van het bedrijf had aangericht. O'Leary sprak ook van een 'grote reputatie-impact' op zijn bedrijf. 

De afgelastingen zijn volgens Ryanair een gevolg van gebrek aan personeel. Ryanair zal elke dag gemiddeld 48 vluchten schrappen op zijn hele netwerk. Het gaat om 294 vluchten vanaf morgen/dinsdag tot en met zaterdag 28 oktober. De vluchten staan opgelijst op de website van Ryanair. 

De meeste van die schrappingen gebeuren op de luchthaven van Charleroi (Brussels South): 204. Charleroi is daarmee een van de zwaarst getroffen luchthavens. Op Brussels Airport worden 90 vluchten geschrapt. Ter vergelijking: in Dublin worden een 200-tal vluchten geschrapt, in Rome meer dan 300. Zwaarst getroffen is Londen Stansted met meer dan 600 geannuleerde vluchten.

Pilotentekort

Bovendien schakelt Ryanair over op een nieuw vakantiesysteem, waardoor veel personeelsleden na een drukke zomer plots massaal verlof opnemen. Maar in werkelijkheid ligt het probleem elders. Ryanair met een tekort aan piloten. Dit jaar liepen al 140 van de 4.000 Ryanair-piloten, die een slecht statuut hebben, over naar concurrent Norwegian.

Veel reizigers vertoefden door de actie in complete onzekerheid. Enkel passagiers die een geschrapte vlucht boekten, kregen een e-mail met informatie. Passagiers die niet getroffen waren, kregen geen bevestiging. Pas maandagavond zette Ryanair de volledige lijst van geschrapte vluchten online.  

Schadevergoeding

Op sociale media regende het woedende reacties. Tienduizenden passagiers zitten immers plots zonder vlucht. Ryanair laat hen de keuze tussen een annulatie van de vlucht of een alternatieve Ryanair-vlucht. Maar de alternatieven zijn voor veel reizigers niet interessant. Bovendien hebben passagiers op basis van de Europese wetgeving ook recht op een schadevergoeding, wat het Ierse bedrijf in haar communicatie en online klachtformulier slim verbergt.

Ook Test-Aankoop hekelt de plotse maatregel. De consumentenorganisatie stuurde een ingebrekestelling naar Ryanair met de eis om passaigers in te lichten en te vergoeden voor de schade.

Maandagavond maakte Ryanair dan toch gewag van de Europese compensatie. Het bedrijf zet 20 miljoen euro opzij om de schadevergoedingen te betalen, al zal dat volgens analisten niet volstaan.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft zijn administratie gevraagd om een onderzoek te openen naar de geschrapte vluchten bij de Ierse prijsvechter Ryanair. Als blijkt dat de luchtvaartmaatschappij niet correct is geweest, wil hij laten onderzoeken of hij gerechtelijke stappen kan ondernemen.

Dat meldt de minister maanadagavond in een persbericht.  'Als blijkt dat de lagekostenmaatschappij haar verplichtingen niet is nagekomen, dan is er sprake van de misleiding van consumenten', meent de CD&V'er. In dat geval wil de minister laten onderzoeken of hij kan overgaan tot een vordering tot staking voor een rechtbank. 

'Het annuleren van vluchten op zo'n grote schaal is ontoelaatbaar. De reiziger heeft het recht om de draagwijdte van de annulaties te kennen en tot in de details geïnformeerd te worden over zijn rechten', meent de minister. 'Een luchtvaartmaatschappij is verplicht om elke getroffen reiziger individueel en proactief te informeren over zijn rechten, ook het recht op schadevergoeding of bijstand', klinkt het nog.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.