Slovaken ondanks boetes terug naar Zaventem

©Hollandse Hoogte / Marco van Middelkoop luchtfotografie

Air Cargo Global heeft zes maanden geleden Brussels Airport wegens de geluidsboetes verlaten. Maar door de chaos op Schiphol komt de Slovaakse vrachtmaatschappij al terug.

Air Cargo Global, een van de eerste vrachtmaatschappijen die Brussels Airport verlieten uit onvrede met de Brusselse geluidsnormen, is in alle stilte opnieuw actief geworden op Zaventem. Dat vernam De Tijd en wordt bevestigd door Brussels Airport. Het Slovaakse bedrijf voert er naar verluidt sinds twee weken twee vluchten per week uit.

Air Cargo Global was een van de slachtoffers van de nultolerantie voor geluidsinbreuken die de Brusselse regering begin dit jaar invoerde. Het bedrijf was met twee zware Boeing 747’s, het meest gebruikte cargovliegtuig ter wereld, actief op Brussels Airport. Door het uitblijven van een oplossing voor het geluidsconflict verhuisden de Slovaken in mei hun activiteiten van Zaventem naar de Nederlandse luchthaven Schiphol, al is het niet uitgesloten dat ook andere redenen daarbij een rol gespeeld hebben.

Door de terugkeer van cargospelers zijn de geluidsnormen van het Brussels Gewest misschien niet meer zo dwingend.

Op Brussels Airport werden tranen met tuiten geweend toen de relatief kleine speler de deuren achter zich toetrok. ‘Een tweede vrachtmaatschappij verlaat Brussels Airport door de boetes van het Brussels Gewest. Oplossing dringend nodig om jobs te redden’, schreef luchthavenbaas Arnaud Feist op Twitter. ‘Het is natuurlijk voor iedereen een wake-upcall dat we zo snel mogelijk de werkgelegenheid in en rond Zaventem veilig moeten stellen’, reageerde federaal vicepremier Kris Peeters (CD&V) op het vertrek.

Verzadiging

Zes maanden later staat Air Cargo Global opnieuw voor de deur van Brussels Airport. De reden is de verzadiging van de nationale luchthaven van Nederland. Schiphol botst op het plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Die limiet, die geldt tot 2020, vloeit voort uit een afspraak tussen de luchthaven, de overheid en actiecomités. Schiphol schrapte daarom voor de start van het winterseizoen onverwacht 37 van zijn 150 wekelijkse vrachtvluchten.

Weegt druk uit Moskou op Luik?

Ook de luchthaven van Luik spint goed garen bij de chaos op Schiphol. Liège Airport kondigde vorige maand aan dat het Russische AirBridgeCargo (ABC), dat 10 wekelijkse vluchten in Schiphol zag verdwijnen, ‘tot 12 vluchten per week’ naar Luik verhuist. Maar de beslissing van Schiphol veroorzaakte ophef in Moskou. Volgens De Telegraaf dreigde de Russische overheid met de sluiting van het luchtruim voor Nederlandse vliegmaatschappijen als ABC zijn slots op Schiphol zou verliezen. Het Nederlandse KLM sloot daarop een deal met ABC. KLM zou een aantal slots op Schiphol aan de Russen ‘uitlenen’.

Intussen blijkt dat de opstart van ABC in Luik vertraging oploopt. Volgens het bedrijf heeft dat niets te maken met de deal op Schiphol. ‘ABC was klaar om vanaf het begin 12 vluchten per week te starten, maar de logistiek op de luchthaven was niet klaar voor onze volumes’, zegt directeur Sergey Lazarev. ABC koos daarom voor een stappenplan. Het voert nu 6 vluchten per week vanuit Luik uit en voegt begin 2018 extra vluchten toe.

Concurrenten, zoals Zaventem en Luik ontvangen de gesjeesde cargospelers met open armen. Air Cargo Global is al de derde vrachtmaatschappij die van Schiphol naar Zaventem trekt. Vorige maand raakte bekend dat Singapore Airlines, een van de drie grootste cargomaatschappijen op Zaventem, drie à vier extra vluchten per week van Schiphol naar Brussels Airport brengt. Ook het Arabische Emirates SkyCargo verhuisde twee cargovluchten per week van Schiphol naar Zaventem.

Niet opgelost

Air Cargo Global was de tweede cargospeler die Brussels Airport dit jaar verliet. Begin dit jaar vertrok de Chinese vrachtmaatschappij Yangtze River Express naar Amsterdam. De Chinezen verhuisden hun vluchten onlangs van het overvolle Schiphol naar Frankfurt. Maar ook Yangtze zou naar verluidt overwegen om terug te keren naar Zaventem voor een verdere uitbreiding.

Door de massale terugkeer van cargospelers wordt het voor Brussels Airport moeilijk om vol te houden dat de Brusselse geluidsnormen vrachtbedrijven wegjagen uit Zaventem. Op de luchthaven wordt dan ook beklemtoond dat de verhuizing van Air Cargo Global allesbehalve definitief is. ‘Het is heel tijdelijk, ze kunnen meteen weer weg zijn’, zegt een bron.

Dat wordt ook bevestigd in kringen rond het Slovaakse bedrijf. ‘De slotsituatie in Amsterdam laat niet toe om te opereren vanuit Schiphol. Maar je moet kunnen opereren en de klanten vroegen om een oplossing. Als je de slots niet krijgt, zit je vast. Tegelijk is de situatie in Brussel nog niet opgelost. Maar als we daarop moeten wachten...’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect