Swissport koopt Flightcare

Foto Photo News

Swissport, de absolute numero uno in de wereld van de luchthavenafhandelaars, neemt concurrent Flightcare over van de Spaanse bouwgroep FCC. Dat heeft het Zwitserse bedrijf bevestigd. Een relatief kleine transactie in de wereld van het grote geld, maar een deal die niet onopgemerkt voorbij gaat op de luchthaven van Zaventem. Flightcare is, vooral dankzij de klandizie van Brussels Airlines, immers de grootste afhandelaar op Brussels Airport.

Via de omweg van de acquisitie krijgt Swissport dan toch voet aan de grond in Zaventem.In juni vorig jaar kwamen Swissport én Flightcare als winnaars uit de bus van een tender van de luchthaven voor twee licenties voor het afhandelen van passagiers, bagage en vracht. Maar de verliezers Aviapartner - dat tot dan samen met Flightcare de Zaventemse markt verdeelde - en Menzies vochten die beslissing aan.

Rechtbank

In kortgeding kregen de klagers gelijk, een vonnis dat ook in beroep werd bevestigd. Intussen loopt nog een zaak ten gronde en om de aanslepende rechtsonzekerheid niet te laten doorsijpelen naar de tarmac, besliste de toenmalige staatssecretaris van van Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), om de bestaande licenties - die van Aviapartner en Flightcare dus - voor onbepaalde tijd te verlengen.

Intussen besliste de Spaanse bouwgroep FCC, die net als de meeste andere sectorgenoten in dat land in woelig vaarwater was terecht gekomen, om zijn luchthavenactiviteiten in de etalage te zetten. Dochter Flightcare is vandaag actief op een dozijn luchthavens vooral in Spanje, maar ook in Rome en dus ook België (Zaventem, Oostende en Luik) maar enkel België is echt rendabel.

Aviapartner

Dat Swissport de nieuwe eigenaar wordt vindt Aviapartner een goede zaak. Als Brussels Airport onverwacht toch aan het langste eind zou trekken in de zaak ten gronde en de oorspronkelijke winnaars van de tender bevestigd worden, komt er een nieuwe aanbesteding. Want Swissport heeft dan Flightcare opgeslokt en dus blijft er maar één winnaar over. De wet zegt dat er twee afhandelaars moeten zijn in Zaventem.

En als de rechter ten gronde herhaalt wat in kortgeding werd geoordeeld, komt er uiteraard ook een nieuwe tender. Aviapartner kan dus alvast nog een tijdje doorgaan op Zaventem. Het Belgische bedrijf dat ooit groot werd gemaakt door de familie Verougstrate, staat trouwens zelf ook te koop. De huidige aandeelhouders - 3i, Laurent Levaux en Kris Geysels - zitten in vergevorderde onderhandelingen met WFS.

Zwitsers

De keuze voor Swissport heeft voor gevolg dat twee bedrijven die ooit nauw verbonden waren, weer samenkomen. In 2002 kocht FCC immers het vroegere Sabena Handling uit het faillissement van de nationale luchtvaartmaatschappij. Het werd omgedoopt tot Belgian Flight Services (BFS), later tot Flightcare. Swissport zelf was destijds de handlingdivisie van Sabena-aandeelhouder Swissair.

Aviapartner boekte vorig jaar als groep een omzet van 383 miljoen, waarvan ruim een vierde in ons land. Flightcare België staat voor circa 100 miljoen euro. Swissport staat voor 1,7 miljard Zw.fr.omzet, WFS, de Europese nummer één in cargo voor 580 miljoen euro. Swissport en WFS zitten allebei in handen van Franse private equity-groepen, resp.  PAI Partners en LBO.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud