Top Air France zet piloten mes op de keel

De sleutel ligt bij de piloten van Air France ©Photo News

De besparingsonderhandelingen met de piloten zijn mislukt. Daarom komt Air France volgende week met een drastisch besparingsplan dat duizenden banen kan kosten. Inclusief ontslagen bij de piloten. En natuurlijk is er nu weer stakingsdreiging.

Maar zoals de zakenkrant Les Echos schrijft, 'comme toujours chez Air France, le pire n'est jamais sûr'. Met andere woorden: de timing en fasering van het alternatieve besparingsplan, dat zware gevolgen zou hebben op zowel de tewerkstelling als het marktaandeel van Air France, laat voldoende ruimte om alsnog onderhandelingen met de piloten aan te knopen en toch tot een compromis te komen, waardoor draconische ingrepen kunnen vermeden worden.

'Zoals steeds bij Air France is het ergste nooit zeker'
Les Echos
Franse zakenkrant

In elk geval heeft de raad van bestuur van de holding Air France-KLM al unaniem het alternatieve besparingsplan goedgekeurd. Vandaag kom het op het bord van de bestuurders van Air France en maandag wordt het voorgelegd aan de ondernemingsraad. Voor alle duidelijkheid: dit plan staat los van de besparingen bij zusterbedrijf KLM. Daar wordt ook volop geherstructureerd, maar is de toestand minder dramatisch dan bij de Franse luchtvaartmaatschappij.

Volgens verschillende Franse media houdt het plan in dat tien procent van het langeafstandsaanbod verdwijnt, waardoor tegen 2018 nog maar 20 procent van de routes verlieslatend zou zijn, tegen nu de helft. Daardoor moeten 14 vliegtuigen uit de vloot verdwijnen, wat volgens Les Echos een verlies van 4.900 banen betekent. Het management heeft al laten verstaan dat die afslanking niet meer kan gerealiseerd worden zonder naakte ontslagen, ook bij de piloten.

'Als de piloten echt willen onderhandelen, staat de deur nog open'
Alexandre de Juniac
CEO Air France-KLM

Die beginnen nu blijkbaar toch lichtjes ongerust te worden over de 'soi disant' vastberadenheid van de Air France-top en lieten vrijdagochtend al weten dat ze bereid zijn met nieuwe voorstellen te komen. 'We staan altijd open voor een gesprek', verzekerde Philippe Evain van de belangrijke pilotenvakbond SNPL. 'Wij ook', verklaarde Alexandre de Juniac, CEO van Air France-KLM, 'op voorwaarde dat er een echte wil tot onderhandelen aanwezig is'.

Van de grote klassieke drie in Europa - de groep Lufthansa (Swiss, Austrian, Brussels Airlines), IAG (British Airways, Iberia en Vueling) en Air France-KLM - staat die laatste er duidelijk het slechtst voor. Al ligt ook Lufthansa nu al ruim een jaar in de clinch met zijn piloten. Van die drie heeft IAG het best gereageerd op de dubbele dreiging: een aanval van Ryanair & co op de Europese routes én het offensief van Turkish en de Arabieren op de langeafstandvluchten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud