VLM wil van Zaventem naar China vliegen

VLM Airlines lanceert opnieuw een directe vlucht tussen Antwerpen en Londen City. ©BELGA

De heropgerichte Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines wil in de lente een directe vlucht van Brussels Airport naar het Chinese technologiemekka Shenzhen lanceren.

VLM Airlines lanceerde maandag na negen jaar onderbreking opnieuw een directe vlucht tussen Antwerpen en Londen City.

De herlancering is een belangrijke stap in de wedergeboorte van VLM. VLM bood jarenlang vluchten aan voor zakenreizigers tussen Antwerpen en belangrijke Europese businesssteden, maar ging vorig jaar failliet en werd overgenomen door de deels Nederlandse groep SHS Aviation.

Na de doorstart koestert VLM grote plannen. De luchtvaartmaatschappij wil vanaf april directe vluchten van Zaventem naar de zuidoostelijke Chinese stad Shenzhen aanbieden. Later zouden er nog enkele Chinese bestemmingen bijkomen.

Dat verkondigde Cui Qiang, de vertegenwoordigster van een Chinese investeerder in VLM, bij de inhuldiging van de vlucht Antwerpen-Londen City. 

Maar de Chinese vrouw had duidelijk haar mond voorbijgepraat. 'We zijn nog helemaal niet zover', beklemtoonde Harm Prins, de Nederlandse CEO van VLM Airlines.

We hebben geen Chinese investeerders om enkel in Europa actief te zijn.
Harm Prins
CEO SHS Antwerp Aviation (VLM Airlines)

Prins bevestigde wel dat VLM naar China kijkt. 'De focus van ons bedrijf ligt op China. We hebben geen Chinese investeerders om enkel in Europa actief te zijn. De plannen om naar China te vliegen zijn er langer.'

Geheimzinnig

Boven de eigendomsstructuur van VLM blijft intussen een waas van geheimzinnigheid hangen. SHS Antwerp Aviation, de opvolger van het failliete VLM Airlines, is een onderdeel van de Nederlandse holding SHS Aviation. 

Volgens Prins is die holding voor 60 procent in handen van Nederlanders en voor 40 procent van 'verschillende Chinese investeerders'. Nochtans stond in een persbericht begin oktober nog vermeld dat SHS Aviation voor 60 procent eigendom is van Nederlandse en voor 40 procent van Canadese investeerders. Maar de Canadezen hebben hun aandelen naar verluidt aan de Chinezen verkocht.

Wie die Chinezen dan precies zijn, wilde Prins niet kwijt. Ook de aanwezige Chinese investeerster weigerde te zeggen welk bedrijf ze vertegenwoordigde.

Prins staat al langer bekend om zijn goede banden met China. Zes jaar geleden trad de Nederlander als bemiddelaar op voor de overname van de Antwerpse Opel-fabriek, eveneens door een Chinese groep. Dat plan werd toen afgeblazen.

Concurrentie

VLM Airlines krijgt het niet makkelijk om zijn vluchten naar China rendabel te maken. De concurrentie op de veelbelovende lijn België-China wordt alsmaar harder.

Vorige week raakte bekend dat Hainan Airlines, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van China, tijdslots heeft aangevraagd bij Brussels Airport om naar Shenzhen te vliegen. 'We willen voor Hainan van start gaan', glimlachte Cui Qiang maandag.

Vanaf maart zal de maatschappij Cathay Pacific vier keer per week direct van Zaventem vliegen naar Hongkong, dat vlak bij Shenzhen ligt. Ook de opstartende Belgische luchtvaartmaatschappij Air Belgium wil vanaf het winterseizoen naar Hongkong vliegen. 

In november wil VLM nog enkele nieuwe Europese verbindingen vanuit Antwerpen bekendmaken. VLM maakt daarvoor gebruik van de Sloveense AOC-vlieglicentie van SHS Aviation. De luchtvaartmaatschappij wacht immers, net als concurrent Air Belgium, al meer dan een jaar op zijn Belgische vlieglicentie. 

In mei nam SHS Aviation daarom de Belgische vlieglicentie van Thomas Cook Airlines Belgium over. Die licentie is essentieel om vluchten tussen België en China uit te voeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content