‘Verongelukte Boeing had dag eerder identiek probleem'

©REUTERS

De Boeing van de Indonesische maatschappij Lion Air die in oktober verongelukte, vermeed een dag eerder een crash dankzij de tussenkomst van een meereizende piloot. Dat zeiden bronnen bij het onderzoek aan Bloomberg.

De Boeing 737 Max 8 van Lion Air stortte op 29 oktober neer in omstandigheden die zeer gelijkaardig zijn aan de recente crash van eenzelfde type toestel in Ethiopië.

Het onderzoek van de Indonesische autoriteiten loopt nog, maar het persagentschap Bloomberg vernam van twee onderzoekers dat er een dag voor de crash een ernstig incident had plaatsgevonden met hetzelfde toestel. Een ramp werd toen vermeden dankzij de tussenkomst van een piloot zonder dienst die als passagier in het toestel zat.

Vluchtcontrolesysteem

De man maakte de correcte diagnose en adviseerde de bemanning om een slecht functionerend vluchtcontrolesysteem uit te schakelen. Toen zich een dag later een gelijkaardig probleem voordeed, waren de gevolgen wel fataal: de jet stortte neer in de Javazee, waarbij alle 189 passagiers om het leven kwamen.

De aanwezigheid van de derde piloot in het toestel werd niet vermeld in een rapport dat de Indonesische luchtvaartautoriteit eind november publiceerde. Het rapport zei wel dat het toestel al eerder problemen had gehad en niet behoorlijk was hersteld.

Boeing noch de Indonesische luchtvaartautoriteit wilden commentaar geven op de informatie.

Wanhopig

Intussen blijkt uit opnames op de de fatale Lion-vlucht dat de piloten wanhopig naar een oplossing zochten voor het vreemde gedrag van hun vliegtuig. Ze wilden weten waarom hun vliegtuig omlaag bleef duiken, maar het lukte hen niet het probleem tijdig op te lossen. Dat vernam het persbureau Reuters van drie bronnen bij het onderzoek.

De vluchtcomputer zou op basis van onjuiste gegevens de neus van het toestel omlaag hebben gedrukt. De 31-jarige gezagvoerder droeg de controle uiteindelijk over aan de copiloot, zodat hij zelf in de handleiding kon zoeken naar een oplossing. Maar de eerste officier kon het toestel niet onder controle houden, zeggen twee van de bronnen.

Twee Amerikaanse pilotenverenigingen verklaarden eerder al dat ze niet goed zijn opgeleid om met de potentiële risico’s van het computersysteem van de Max-toestellen van Boeing om te gaan.   

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud