Vlaanderen op laatste nippertje uit race Brussels Airport gekieperd

Brussels Airport zal straks vijf aandeelhouders hebben, waarvan slechts één Belgische: de federale regering. ©Dominic Verhulst / Dotch.be

De Vlaamse publieke investeringsmaatschappij PMV is, op vraag van de verkoper Macquarie, in de laatste rechte lijn uit het biedconsortium met APG, QIC en Swiss Life gehaald. Dat vernam De Tijd.

Het Nederlandse pensioenfonds APG, de Australische investeerder QIC en de verzekeraar Swiss Life kopen het belang (36%) van de Australische investeringsgroep Macquarie in het kapitaal van Brussels Airport. Het trio haalde het van het Canadese pensioenfonds Omers en van een consortium van het Nederlandse pensioenfonds PGGM, zijn Canadese sectorgenoot Canada Pension Plan Investment Board (CPPIB) en de Belgische verzekeraar AG (Ageas).

Toen de deal vrijdagavond bekend raakte, viel meteen op dat er een grote afwezige was: PMV. De Vlaamse publieke investeringsmaatschappij maakte lang deel uit van het consortium dat de buit uiteindelijk binnenhaalde (samen met APG, QIC én Swiss Life). Maar niet meer in money time.

Volgens onze informatie heeft PMV vorige donderdag samen met de drie andere partijen een bindend bod ingediend op de Macquarie-aandelen. Maar de Vlaamse publieke investeerder is daarna uit het consortium gestapt/gehaald op vraag van verkoper Macquarie. Die wou met het oog op de vernieuwing van de licentie van de luchthaven - een federale aangelegenheid - liever geen regionale speler aan boord. De vrees van Macquarie is dat dat het communautair vuur dreigde op te poken.

PMV wil geen commentaar kwijt over het dossier.

Forse prijs

De Tijd schreef dit weekend dat de Macquarie-deal de luchthaven (schulden incluis) waardeerde op om en bij 7 miljard euro. Maar dat blijkt een understatement.

Volgens onze informatie strijkt Macquarie 2,2 miljard euro op voor zijn participatie. Dat waardeert 100 procent van Brussels Airport op 6,1 miljard. Rekening houdend met schulden schommelt de waardering - de ondernemingswaarde (kapitaal plus schulden) in het financieel jargon - rond 7,5 miljard.

Dat komt overeen met bijna 23 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) van Brussels Airport over het boekjaar 2018 (330 miljoen euro). Dat is in lijn met recente vergelijkbare deals, waarbij luchthavens gewaardeerd werden tegen 20 keer hun brutobedrijfswinst en soms zelfs meer.

Vijf aandeelhouders

Zoals bekend verkochten de twee andere aandeelhouders van Brussels Airport - het pensioenfonds OTPP en de federale regering - hun aandelen niet. Na de afronding van de deal zal het kapitaal van de luchthaven verdeeld zijn onder vijf aandeelhouders:

  • OTPP (pensioenfonds): 39%
  • Federale regering: 25% + één aandeel
  • APG (pensioenfonds): 16,8%
  • QIC (vermogensbeheer): 16,8%
  • Swiss Life (verzekeraar): 2,4%

Brussels Airport ontving vorig jaar 25,7 miljoen passagiers, een record. Het vrachtvervoer klom tot 732.000 ton, het hoogste niveau in tien jaar. De omzet kwam uit op 569 miljoen euro en de brutobedrijfswinst (ebitda) op 330 miljoen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect