AG mengt zich in strijd om Brussels Airport

Het Australische Macquarie doet zijn belang van 36 procent in Brussels Airport van de hand. De verzekeraar AG is de enige Belg die meedingt. ©Bart Dewaele/ID

Het startschot voor de verkoop van het belang van het Australische Macquarie in Brussels Airport, is gegeven. Canadese, Nederlandse en Australische kandidaten slijpen de messen. En één Belg: de verzekeraar AG.

De Australische groep Macquarie wil na veertien jaar haar belang van 36 procent in Brussels Airport van de hand doen. Ze bereidt die verkoop al een paar maanden voor. De jongste weken kwam het dossier in een stroomversnelling en werden mogelijke kandidaten in binnen- en buitenland gecontacteerd.

De partijen die hun interesse bekendmaken worden de komende weken gescreend. Zo zullen de twee andere aandeelhouders van Brussels Airport ook zicht hebben op wie straks in aanmerking komt om naast hen in het kapitaal te komen. Wie die screening overleeft, kan beginnen werken aan een eerste, niet-bindende bieding. De deadline daarvoor is midden januari. Het belang van Macquarie is het enige dat te koop staat. Het pensioenfonds van het onderwijzend personeel van de Canadese provincie Ontario (OTPP, 39%) en de federale regering (25% + 1 aandeel) verkopen geen aandelen.

©Mediafin

Consortia

Twee consortia kregen intussen vorm. Volgens meerdere bronnen werkt het Nederlandse pensioenfonds PGGM samen met zijn Canadese sectorgenoot Canada Pension Plan Investment Board (CPPIB), de Duitse verzekeraar Allianz en de Belgische verzekeraar AG. AG, een onderdeel van het beursgenoteerde Ageas, is de enige Belgische partij die groot genoeg is om een rol van enig belang te spelen in dit infrastructuurdossier. Volgens het vakblad Mergermarket bestaat het tweede consortium uit het Nederlandse pensioenfonds APG en de Australische investeerder QIC. Dat werd aan De Tijd bevestigd.

In België bekijken de verzekeraar Ethias en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV het dossier. Als ze overstag gaan zullen ze zich ongetwijfeld aansluiten bij een consortium, maar dat is tot nu toe nog niet het geval. Ook het Canadese pensioenfonds Omers - waarvan gezegd wordt dat het het omvangrijke dossier zelfs op zijn eentje aankan - zou ermee bezig zijn. De verzekerzekeringstak van Belfius besliste om het dossier naast zich neer te leggen volgens bronnen. Ook de infrastructuurpoot van het Singaporese overheidsfonds GIC zou afgehaakt hebben.

Bij recente vergelijkbare deals werden luchthavens gewaardeerd aan 20 keer hun brutobedrijfswinst (ebitda) en soms zelfs meer. Brussels Airport boekte vorig jaar 309 miljoen euro ebitda en zou dus goed kunnen zijn voor een ondernemingswaarde (schulden incluis) van ruim 6 miljard. Trek daar de nettoschuld af (naar verluidt rond 1,5 miljard) en er blijft zo’n 4,5 miljard euro aandelenwaarde over.

Tevreden

Macquarie kan tevreden terugblikken op zijn investering in Brussels Airport. Toen de Australiërs in 2004 in het kapitaal van de luchthaven stapten, kochten ze 70 procent van de aandelen voor 735 miljoen euro. Even later verhoogden ze dat tot 75 procent. De groep verdiende dat al ruim terug via de gulle dividenden van Brussels Airport en via de verkoop van een pakket van 39 procent aan het Canadese OTPP in 2011. Dat bracht de Australiërs toen naar verluidt 750 miljoen euro op. Daar moet nog de opbrengst van de huidige verkoop bij komen. De 36 procent van Macquarie is tegen de hierboven vermelde - weliswaar theoretische - prijs ongeveer 1,5 miljard euro waard.

Brussels Airport groeide tijdens die veertien jaar fors. In 2004 ontving het 15,6 miljoen passagiers. Vorig jaar 24,8 miljoen. De omzet klom in diezelfde periode van 304 tot 552 miljoen en de ebitda van 136 tot 309 miljoen. Die winstgevendheid betekende voor de aandeelhouders een niet aflatende dividendenstroom. Sinds 2013 keerde Brussels Airport meer dan 350 miljoen euro uit, wat het de bijnaam ‘dividendenmachine’ opleverde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect