Air Belgium kan eindelijk opstijgen

Niky Terzakis is de oprichter van Air Belgium. ©BELGA

De nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij Air Belgium begint vanaf midden april met zijn vluchten naar China.

Air Belgium heeft eindelijk een AOC-vlieglicentie gekregen, meldt het bedrijf. Op maandag 16 april vliegt het bedrijf voor het eerst van Charleroi naar Hongkong.

De nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij wacht al sinds eind 2016 op zijn vlieglicentie. Het is onduidelijk waarom de procedure bij het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV), die normaal zes maanden duurt, bleef aanslepen.

Vermoedelijk vormde de aandeelhoudersstructuur van Air Belgium, dat werd opgericht door een aantal onbekende Aziatische investeerders, een struikelblok bij de toekenning van de licentie. Volgens de Europese regels moet een Europese luchtvaartmaatschappij voor minstens de helft in handen van Europese bedrijven zijn. 

Daaraan werd vorig jaar grotendeels een mouw gepast. Toen raakte bekend dat de Waalse investeringsmaatschappij SRIW en de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) elk een belang van 12,5 procent namen in Air Belgium, dat een kapitaal van 20 miljoen euro heeft. Ook CEO Niky Terzakis kocht 20 procent van het bedrijf. De andere aandeelhouders blijven onbekend.

Charleroi

Als toegeving besliste Air Belgium om niet vanuit Zaventem maar vanuit Charleroi te vliegen. De Waalse luchthaven wordt de komende jaren helemaal aangepast om ook langeafstandsvliegtuigen te ontvangen.

Vandaag is de landingsbaan in Charleroi te kort voor de zware A340-vliegtuigen van Air Belgium. Daarom zal Air Belgium aanvankelijk zonder vracht vliegen om gewicht te sparen.

Uitstel

Door het uitblijven van de licentie moest Air Belgium keer op keer zijn lancering uitstellen. Begin februari kondigde Terzakis op een grote persconferentie aan dat zijn bedrijf vanaf eind maart vier keer per week van Charleroi naar Hongkong zou vliegen. De lancering gebeurt nu dus twee weken later. 

Tegen de zomer wil het vier vliegtuigen hebben en zes à zeven bestemmingen in China aanbieden. Het mikt op 500.000 passagiers per jaar en wil daarvoor samenwerken met Aziatische en Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair. Die kunnen passagiers aanvoeren voor de langeafstandsvluchten.

Concurrentie

Maar Air Belgium kijkt aan tegen een enorme concurrentie. Vanaf maart vliegt de Hongkongse maatschappij Cathay Pacific vier keer per week van Zaventem naar Hongkong.

De Chinese luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines, die Brussel al met Peking en Sjanghai verbindt, vliegt vanaf maart naar het Chinese technologiemekka Shenzhen, vlak bij Hongkong.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content